Verwijzing in seconden
Artcar3_CL-18.021.008_1350X511

MEHARI VIERT VIJFTIGSTE VERJAARDAG MET ART CAR VAN DE HAND VAN JEAN-CHARLES DE CASTELBAJAC

Vijftig jaar na de lancering van de Citroën Méhari en twee jaar na die van de Citroën E-MEHARI, blijft deze non-conformistische, zuiver elektrische vierzitscabriolet een symbool van Franse durf in de autosector. Om deze verjaardag te vieren, deed Citroën een beroep op ontwerper Jean-Charles de Castelbajac om een exclusieve E-MEHARI Art Car te ontwerpen, een krachtig en kleurrijk werk, een grafisch manifest als eerbetoon aan vijftig jaar vrijheid en creativiteit.  

 

EEN ONTMOETING TUSSEN TWEE CREATIEVE WERELDEN

Uithangbord van de levenskunst ‘Made in France’

In mei 1968 maakten de Citroën Méhari en Jean-Charles de Castelbajac beiden hun debuut. Mei 2018 staat dan ook in het teken van de samenwerking tussen twee talenten die worden gedreven door de creatieve revolutie: Citroën en de kunstenaar. Het was een natuurlijke en vanzelfsprekende ontmoeting: Citroën cultiveert al sinds 1919 lef en creativiteit en laat regelmatig een frisse wind door het autolandschap waaien. Jean-Charles de Castelbajac is van zijn kant een vernieuwende ontwerper, die met zijn creaties anticipeerde op de ontzuiling tussen de kunsten en de mode. De ontmoeting tussen beide grootheden resulteerde in de E-MEHARI Art Car, een uithangbord van optimistische en populaire levenskunst ‘Made in France’. De Art Car van de hand van Jean-Charles de Castelbajac wekt creatieve geesten tot leven en illustreert zijn twee passies: kunst en mode.
Rencontre2_CL-18.021.009_597X500

VAN MÉHARI TOT E-MEHARI

Méhari in mei 1968: de oorsprong van de mythe

mehari

Terwijl de jonge generatie de weg naar meer vrijheid plaveide, onthulde Citroën op 11 mei 1968 een vrijetijdsvoertuig avant-la-lettre: de Citroën Méhari. Eenvoudig, ludiek en zonder pretenties: deze cabriolet in popkleurtjes onderscheidde zich door zijn koetswerk uit in de massa gekleurde kunststof, dat bestand was tegen corrosie en dat met een tuinslang kon worden schoongemaakt. Andere troeven waren zijn grote modulariteit dankzij de cabriostructuur boven de gordellijn, met inbegrip van de voorruit, die zich liet neerklappen op de motorkap en het hoge chassis dat hem nooit geziene capaciteiten gaf.

Zo groeide de Citroën Méhari in de loop der jaren uit tot een maatschappelijk fenomeen, mede dankzij zijn filmcarrière en zijn deelname aan verscheidene rallyraids.

E-MEHARI in 2015: de saga krijgt een vervolg

E-MEHARI art

In december 2015 onthulde Citroën de E-MEHARI, een zuiver elektrische vierzitscabrio. Als een echte ‘it car’ richtte hij zich tot mensen die zich willen differentiëren en die tegelijk aandacht hebben voor trends en het milieu. De Citroën E-MEHARI vertaalt de intentie van Citroën om andere, hoogtechnologische voertuigen aan te bieden die representatief zijn voor de typisch Franse creativiteit.” De E-MEHARI, die van de band rolt in de fabriek van Rennes, was de eerst elektrische wagen met het label ‘Origine France Garantie’.

In januari 2018 werd de Citroën E-MEHARI bedacht met een hardtop (een stijf dak) om als eerste zuiver elektrische vierzitscabriolet alle weertypes te kunnen trotseren. Ook werd het interieur herwerkt voor meer comfort en moderniteit en werd de veiligheidsuitrusting uitgebreid terwijl de Easy Entry-zetels de instap naar de achterste plaatsen vergemakkelijken. 

Maiari2_CL-18.021.014_597X500

MAI A RI EN 68… E-MEHARI in 2018!

Een grafisch en kleurrijk manifest

Meer nog dan een mythe is de Citroën E-MEHARI een revolutionair model, dat Jean-Charles de Castelbajac definieerde met een reeks kleuren, een rollenspel en een woordspel. Zijn artistieke benadering is die van een vrije Art Car, als een grafische ode aan het beeld van een affiche uit mei ‘68, om reizigers te begeleiden naar veelbelovende horizonten en de wil om de wereld te veranderen. De kleuren in zijn werk dragen een aantrekkelijke boodschap mee: rood voor passie, geel voor uitstraling en blauw voor elektriciteit en ecologie.
Top