De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, een heus laboratorium van ideeën, speelt in op de sterke punten van de standaard C4 Cactus om iedereen op middellange termijn een voertuig aan te bieden dat minder dan 2l/100 km zal verbruiken.
De stijl van de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L wordt sterker in een permanente zoektocht naar aerodynamische efficiëntie om uiteindelijk tot het meest vloeiende en unieke design te komen.
Bepaalde stijlelementen van de Citroën C4 Cactus werden aangepast en andere werden gecreëerd om de aerodynamica van de auto te optimaliseren. We onderscheiden twee types van onderdelen: met vaste geometrie en met variabele geometrie.
De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L is voorzien van stijlonderdelen met variabele geometrie, waaronder:
Naast de gewonnen 200 kg van de standaard C4 Cactus ten opzichte van het gewicht van een Citroën C4, wordt bij de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L nog eens 100 kg extra gewonnen (aandrijflijn inbegrepen). Dat komt overeen met 11% van het gewicht van het standaardvoertuig dat gewonnen wordt dankzij de gewichtsvermindering.
Het onderstel van de carrosserie haalt bij de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L voordeel uit het gebruik van nieuwe materialen: Deze laatste zijn structureel. Ze dragen bij tot energieabsorptie bij een botsing en voldoen zo aan de strengste normen wat mechanische sterkte betreft.
De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L is ook voorzien van stijlonderdelen met vaste geometrie, waaronder:
De resultaten van de Citroën C4 Cactus behoren al tot de beste van het segment met een CO2-uitstoot vanaf 82 g/km en een verbruik van 3,1 l/100 km voor de dieselversie.
De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L gaat nog een stap verder met de Hybrid Air-aandrijflijn. Deze door de Groep PSA PEUGEOT Citroën ontwikkelde technologie is gebaseerd op de combinatie van meerdere onderdelen of technologieën die hun nut ruim bewezen hebben:
Dit zeer lage verbruik is het resultaat: