CITROËN EN ASTERIX : DE ONTMOETING VAN TWEE LEGENDES VAN DE FRANSE CULTUUR IN DE FILM « ASTERIX EN OBELIX : THE MIDDLE KINGDOM »
BRUSSEL, 10 JANUARI 2023
  • Dankzij de uitzonderlijke samenwerking van Citroën met de producenten Pathé, Trésor Films en Editions Albert René kon de eerste "concept-kar", gemaakt in Gallië en geïnspireerd op de mythische 2CV, worden gecreëerd.
  • Citroën stelde een vloot van 10 elektrische voertuigen ter beschikking tijdens de opnames van de film, een primeur voor een Franse blockbuster.
  • Citroën en de wereld van Asterix maken integraal deel uit van het Franse erfgoed. Hun succesvol partnerschap leidde tot de creatie van de eerste "conceptkar", geproduceerd in Gallië en geïnspireerd op de legendarische 2CV. Daarnaast bracht de samenwerking een bijzondere evolutie van het nieuwe logo van Citroën tot stand: de beroemde chevrons werden verwerkt tot een ovaal, op zijn beurt versierd met de vleugels van de helm van Asterix.

 

Citroën, Pathé, Trésor Films en Editions Albert René kondigen hun partnerschap aan voor de film "Asterix & Obelix in het Middenrijk". De langspeelfilm is een coproductie van Pathé, Trésor Films en Les Enfants Terribles met als regisseur Guillaume Canet. Het resultaat van de samenwerking kan je vanaf 1 februari 2023 ontdekken in de bioscoop. De film zal in verschillende landen in première gaan.

 

De creatie en bouw van een "conceptkar" speciaal voor deze film was een volledig nieuwe uitdaging voor Citroën. Een unicum! De designteams van Citroën waren van meet af aan betrokken bij dit project en realiseerden dit kunststukje in drie maanden. Straf, want doorgaans neemt het proces van het ontwerp en de bouw van een concept meestal een jaar in beslag.

"De ontmoeting tussen deze twee legendes van de Franse cultuur kon niet anders dan buitengewoon zijn. De filmteams van Citroën en Asterix hebben vanaf het begin met wederzijds respect samengewerkt. We kregen de ongelooflijke kans om de eerste "concept-kar" vanaf nul te creëren en te bouwen, en we hebben er met veel plezier aan gewerkt! Het resultaat is een ode aan de legendarische 2CV, die Citroën in al zijn pracht en praal vertegenwoordigt", aldus Pierre Leclercq, Directeur Design Citroën.

 

Met zijn herkenbare silhouet over de hele wereld maakt de 2CV deel uit van het Franse culturele en populaire erfgoed. In de film Asterix & Obelix: The Middle Kingdom herinterpreteert de "concept-kar" de 2CV met duidelijke verwijzingen naar de wereld van onze Gallische helden. De stylingteams van Citroën hebben de kernwaarden van het merk - comfort, technologie en een gedurfde stijl - in Asterix-stijl geïnterpreteerd. Het resultaat: een karakteristieke lijn, herkenbaar van alle andere, ophanging in de vorm van de buik van een zwijn, een zonnedak, koplampen geïnspireerd op Gallische helmen, geactiveerd door vuurvliegjes gedoopt met toverdrank, en wielen in gerecycleerde schilden met de beroemde chevrons.

De "concept-kar" wordt geïllustreerd in verschillende scènes van de film. De passage waarin de helden zich voorbereiden om hun dorp te verlaten om naar China te gaan, toont een verenigd team op de drempel van een groot avontuur. Ketautomatix presenteert vervolgens de tank aan Obelix en toont hem de laatste innovaties die hij heeft aangebracht om de reis soepel te laten verlopen. Later, toen het leger van Caesar in China aankwam, promootte het eerste reclamebord aan de grens het beste vervoermiddel van die tijd: de 2CV, een formidabele wagen die in Gallië was gemaakt en door twee paarden werd getrokken. Een knipoog naar een beroemde Citroën reclamefilm gemaakt op de Chinese muur.

 

Om de compliciteit van dit partnerschap te onderstrepen, is het nieuwe Citroën-logo geanimeerd en voor de gelegenheid voorzien van de vleugels van de helm van Asterix.

EEN SAMENWERKING OOK ACHTER DE SCHERMEN

Deze samenwerking vond ook buiten beeld plaats. Citroën heeft de filmploeg van Asterix tijdens de opnames voorzien van een vloot van 10 volledig geëlektrificeerde voertuigen: drie ë-C4's, drie C5 Aircross Plug-in Hybrides, twee ë-SpaceTourers, een Ami en een ë-Jumpy. Citroën heeft ook deelgenomen aan de inrichting van de oplaadstations voor deze voertuigen op de filmlocaties van Bry-sur-Marne en Brétigny-sur-Orge.

 

Duurzaamheid was een belangrijk aspect tijdens de opnames van deze film. Het elektrische wagenpark van Citroën maakte deel uit van de inspanningen van de filmploeg om de CO2-uitstoot te verminderen. Tegelijkertijd deed het team een beroep op een agentschap dat bepaalde maatregelen nam om verspilling zoveel mogelijk te beperken. Zo werden kostuums hergebruikt voor andere doeleinden en werden kartonnen dozen gerecycled, waardoor twee ton hout werd bespaard. Bovendien werden alle houten kisten geschonken aan twee stadsboerderijen in de regio Ile-de-France.

 

"Bij Pathé is dit onze eerste opname met zo'n grote elektrische vloot. Naast de voertuigen heeft Citroën ons ook geholpen bij de installatie van de oplaadstations in de kleuren van de film Asterix door de TOUTELECTRIX-stations te creëren. Natuurlijk moesten velen van ons zich aanpassen aan deze vorm van mobiliteit, maar ons team heeft de uitdaging met glans aangenomen. Op basis van deze succesvolle ervaring zijn we ervan overtuigd dat we dit systeem ook bij onze volgende producties kunnen toepassen", voegt Yohann Stoll, directeur Brand Partnerships & Sponsorship van Pathé Films, eraan toe.

EEN BUITENGEWONE SAMENWERKING

Citroën en Asterix zijn twee namen die niet weg te denken zijn uit de Franse cultuur. Citroën werd in 1919 opgericht door André Citroën en heeft de geschiedenis van de auto getekend, van de Traction, de 2CV tot de CX. Vandaag baant Citroën de weg voor de mobiliteit van morgen met de non-conformistische Ami en zijn nieuwste concept car, oli. Asterix is een stripreeks die in 1959 in de krant Pilote werd gecreëerd door scenarist René Goscinny en tekenaar Albert Uderzo. Éditions Albert René bezit en beheert alle rechten op de avonturen van de kleine Gallische krijger. Het bedrijf geeft de strips uit en zit achter nieuwe projecten gebaseerd op Asterix, waaronder films en tekenfilms. Tot nu toe zijn er 385 miljoen albums verkocht in 111 talen en dialecten over de hele wereld.

De eerste verfilming van één van deze avonturen dateert van 1967 met de speelfilm Asterix de Galliër, geregisseerd door Ray Goossens. De saga van Asterix telt tot op heden 15 films en tekenfilms die in Frankrijk meer dan 25 miljoen en wereldwijd meer dan 70 miljoen kijkers hebben getrokken. Het deelt met Citroën het formidabele vermogen om alle toeschouwers samen te brengen met een ongebreideld gevoel voor humor, omdat de fabrikant een van de zeldzame automerken is die onconventionele humor gebruikt om zijn boodschappen over te brengen.

 

Ten slotte doet de lange reis van Asterix en Obelix naar China denken aan de Centre-Asia missie van Citroën, ook wel bekend als de Yellow Cruise, die liep van 4 april 1931 tot 12 februari 1932 en Beiroet met Peking verbond. Het was de derde expeditie per auto op initiatief van Citroën, na de Sahara-oversteek en de Black Cruise.

 

De film verschijnt op 1 februari 2023 in de bioscopzalen en de internationale distributie volgt kort daarna.

 

De teaser van de film Asterix & Obelix “The Middle Kingdom” vindt hier.

De link naar de passage met de concept-kar vindt u hier