De eerste Citroëns type A waren, in tegenstelling tot wat later graag verteld wordt, slechts in een beperkt aantal kleuren beschikbaar. Zo was de open vierzitter er uitsluitend in het artillerie-grijs, naar verluidt vond een opgekochte partij legerverf op deze manier nog een mooie bestemming. Waar herkent u zo'n allervroegste Citroën aan, los van zijn lage radiateur en schuin aflopende motorkap? Wel - dat is simpel, want deze hadden in tegenstelling tot de exemplaren uit 1920 geen horizontale stang die de koplampen verbond.
Omdat hij niet echt geïnteresseerd was in het besturen van zijn bedrijf, kwam dit in een benarde situatie terecht. Dat maakte het dure onderzoek voor de 'Traction' nog zwaarder. Toen eind 1934 het faillissement dreigde, liet André de controle van het bedrijf over aan Michelin. Hij overleed in 1935 en heeft het daverende succes van de 'Traction' 7-11-15 dus niet meegemaakt. Na de oorlog zorgden de beroemde 2CV, de bestelwagen Type H en de fascinerende DS ervoor dat Citroën uitgroeide tot een echte legende.
En in België…
In België wordt nog voor er ook maar één exemplaar van de provisorisch-lopende band is afgerold, een zaakwaarnemer aangesteld. Dat is Hector Evrard, gevestigd aan de Rue du Gouvernement Provisoire (of: de Voorlopig Bewindstraat) nummer 19 in Brussel - een deftig herenhuis, zeker geen garagegebouw. Hij wordt al snel benaderd door Marc Devergnies uit Binche, die wel brood ziet in de verkoop en reparatie van de nieuwe kleine Citroëns. Dit resulteert erin dat Monsieur Devergnies op 6 mei een bedrag overmaakt naar Hector Evrard, die dat op zijn beurt weer stort op de bankrekening van het hoofdkantoor in Parijs. Om even een sprongetje te maken: deze naam prijkt nog steeds op de gevel van de Citroëndealer in La Louvière en is wellicht zodoende de oudste nog bestaande ter wereld?!
In 1924, is België het eerste land waar een Citroën fabrieksfiliaal geopend werd. Dit was aanvankelijk gevestigd aan de Brusselse Rue de l'Amazone. Twee jaar later werd het uitgebreid met een fraaie toonzaal aan de Boulevard Adolphe-Max.
In de jaren ‘30 opende het iconische gebouw aan het IJzerplein zijn deuren. Dit bleef de hoofdzetel van Citroën Belux tot in 2012.
Praktische info:
Autoworld – Jubelpark – 1000 Brussel
Elke dag geopend – zelfs op maandag – van 10 tot 18 uur
De toegangsprijs voor het museum bedraagt: € 12/volwassenen – € 10/senioren – € 9/studenten – € 5/kinderen 6-12 jaar – gratis voor kinderen jonger dan 6
www.autoworld.be of +32 2 736 41 65
