.
Er zijn nieuwe regels gekomen. De volgens het nieuwe wereldwijde protocol WLTP voor de typegoedkeuring van auto's gemeten waarden geven voor klanten een veel realistischer beeld van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk. Deze nieuwe procedure vervangt geleidelijk aan de NEDC.
Dankzij op de nieuwe regelgeving vooruitlopende technologische keuzes is Citroën klaar voor dit nieuwe homologatieprotocol dat vanaf september 2018 verplicht is voor alle personenauto's.
Aanvullend op het WLTP-protocol geldt vanaf september 2018 dat autofabrikanten de uitstoot van hun modellen moeten meten onder realistische rijomstandigheden RDE.
Dit heeft betrekking op alle nieuwe auto's die worden verkocht in de EU en in de landen Zwitserland, Turkije, Noorwegen, Liechtenstein, Israël en IJsland.
Citroën voert deze metingen uit met een PEMS-testapparaat.
In september 2018 vervangt de WLTP-procedure officieel de NEDC-procedure voor personenauto's en in september 2019 gebeurt dat voor lichte bedrijfswagens.
|
Q1 |
2017 Q2 |
Q3 |
Q1 |
2018 Q2 |
Q3 |
Q1 |
2019 Q2 |
Q3 |
Q1 |
2020 Q2 |
Q3 |
... |
2023 |
|
||
GECOMMUNICEERDE |
NEDC | Gecorreleerde NEDC |
WLTP |
||||||||||||||
HOMOLOGATIE |
NEDC |
September 2017 : Nieuwe modellen goedgekeurd volgens de WLTP-cytclus |
WLTP |
Januarir 2020 : Gemiddelde CO2-uitstoot van 95g/km op straffe van een boete voor de fabrikant |
|||||||||||||
|
HOMOLOGATIE |
|
RDE |
RDE |
|||||||||||||
NORMES | Euro 6.1 | Euro 6.2 | Euro 6.3 | ||||||||||||||
BEGRIPPEN