We zorgen voor jou
en je Citroën.

We zorgen voor jou en je Citroën.

We begrijpen dat vertrouwen in je Citroën van essentieel belang is.
We begrijpen dat vertrouwen in je Citroën van essentieel belang is.

Bij sommige 1.5L BlueHDi-dieselmotoren kan de nokkenasketting voortijdig slijten. We willen dit probleem zo snel mogelijk aanpakken. Het gaat om een mechanisch defect dat kan leiden tot:

 

ongebruikelijke geluiden of trillingen uit het motorcompartiment

 

voortijdige slijtage of verzwakking van de nokkenasketting

 

Als dit probleem niet wordt aangepakt, kan het geleidelijk de prestaties van je wagen beïnvloeden en op termijn motorschade veroorzaken (meer info vind je hieronder in de FAQ). We hebben dit probleem geïdentificeerd via onze kwaliteitscontroles en de waardevolle feedback van klanten. Daarom pakken we het probleem nu proactief aan, volledig kosteloos voor jou.

 

Is jouw wagen betrokken bij deze terugroepactie? Dan nemen we rechtstreeks contact met je op met instructies om een gratis controle in te plannen en de juiste herstelling uit te voeren. Door dit probleem vroegtijdig aan te pakken, blijft je wagen optimaal presteren.

 

Jouw veiligheid en gemoedsrust staan bij ons voorop.

Bij sommige 1.5L BlueHDi-dieselmotoren kan de nokkenasketting voortijdig slijten. We willen dit probleem zo snel mogelijk aanpakken. Het gaat om een mechanisch defect dat kan leiden tot:

 

ongebruikelijke geluiden of trillingen uit het motorcompartiment

 

voortijdige slijtage of verzwakking van de nokkenasketting

 

Als dit probleem niet wordt aangepakt, kan het geleidelijk de prestaties van je wagen beïnvloeden en op termijn motorschade veroorzaken (meer info vind je hieronder in de FAQ). We hebben dit probleem geïdentificeerd via onze kwaliteitscontroles en de waardevolle feedback van klanten. Daarom pakken we het probleem nu proactief aan, volledig kosteloos voor jou.

 

Is jouw wagen betrokken bij deze terugroepactie? Dan nemen we rechtstreeks contact met je op met instructies om een gratis controle in te plannen en de juiste herstelling uit te voeren. Door dit probleem vroegtijdig aan te pakken, blijft je wagen optimaal presteren.

 

Jouw veiligheid en gemoedsrust staan bij ons voorop.

BETROKKEN WAGENS


BETROKKEN WAGENS

Deze terugroepactie gebeurt in fases: het is dus mogelijk dat het VIN-nummer van je wagen niet meteen verschijnt, maar later alsnog wordt opgenomen.

 

Controleer hieronder het VIN (Voertuigidentificatienummer) van je wagen. Je wagen behoort mogelijk tot een groep die we via ons kwaliteitssysteem hebben geïdentificeerd als "betrokken".

 

Check dus meteen hieronder of jouw wagen erbij zit.

Deze terugroepactie gebeurt in fases: het is dus mogelijk dat het VIN-nummer van je wagen niet meteen verschijnt, maar later alsnog wordt opgenomen.

Controleer hieronder het VIN (Voertuigidentificatienummer) van je wagen. Je wagen behoort mogelijk tot een groep die we via ons kwaliteitssysteem hebben geïdentificeerd als "betrokken".

 

Check dus meteen hieronder of jouw wagen erbij zit.

Berlingo

 

K9 Europe  (2017,2018,2019,2020,2021,2022,2023)

C3 Aircross V2

 

A88 (2017,2018,2019,2020,2021,2022,2023)

C3 V4

 

B618 (2017,2018,2019,2020,2021,2022,2023)

C4 Cactus

 

E3-Cube (2017,2018,2019,2020)

C4 Picasso

 

B78 (2018,2019,2020,2021,2022)

C4 V3

 

C41E (2020,2021,2022,2023)

C4X

 

C43E (2022,2023)

C5 Aircross

 

C84 (2018,2019,2020,2021,2022,2023)

Celysee

 

(2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023)

Spacetourer

 

K0 (2017,2018,2019,2020,2021,2022)


HOE ZIET JOUW SITUATIE ERUIT?

 

Citroën neemt dit probleem uiterst serieus en garandeert een snelle, duidelijke en ondersteunende aanpak.

 

We werken nauw samen met onze verkooppunten en technische teams om elke mogelijk betrokken wagen grondig te controleren. Zo krijgt elke klant persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Onze belofte is duidelijk: geen compromissen als het om jouw veiligheid gaat.

HOE ZIET JOUW SITUATIE ERUIT?

 

Citroën neemt dit probleem uiterst serieus en garandeert een snelle, duidelijke en ondersteunende aanpak.

 

We werken nauw samen met onze verkooppunten en technische teams om elke mogelijk betrokken wagen grondig te controleren. Zo krijgt elke klant persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Onze belofte is duidelijk: geen compromissen als het om jouw veiligheid gaat.

Nieuw bij dit proces? Heb je hulp nodig?

 

 

 

Nog nooit van dit probleem gehoord en geen idee wat je ermee moet doen?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met een Citroën-expert of een erkend verkooppunt.

 

 

Ik wil het VIN van mijn wagen controleren

 

 

 

Voer je VIN (Voertuigidentificatienummer) in of neem contact op met je verkooppunt om meteen te bevestigen of jouw wagen tot de betrokken groep behoort.

 

 

 

Ik wil een afspraak maken.

 

 

 

Neem contact op met je dichtstbijzijnde erkende Citroën-verkooppunt en geef aan dat je reageert op de Blue HDi terugroepactie. De verkopers begeleiden je bij de volgende stappen.

 

 

 

Ik heb al betaald voor herstellingen aan de nokkenasketting. Kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

 

Je komt mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling als je tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2025 hebt betaald voor herstellingen aan de nokkenasketting van je wagen. De terugbetaling hangt af van het onderhoud en de diagnoserapporten, die volgens de richtlijnen van de fabrikant dienen te zijn bijgehouden. Raadpleeg de volledige Algemene Voorwaarden voor meer info.

Wat andere klanten zich afvragen

Wat andere klanten zich afvragen


FAQ

1. Je hebt een terugroepactie aangekondigd. Wat is het probleem?

Bij bepaalde Citroën-wagens van de bouwjaren 2017-2023, uitgerust met de 1.5 BlueHDi-dieselmotor, kan voortijdige slijtage van de nokkenasketting voorkomen. Dat kan resulteren in ongewoon motorgeluid en, in zeer zeldzame gevallen, kettingbreuk tijdens het starten of rijden.

Alle getroffen wagens zullen door Stellantis worden teruggeroepen. Dat zal gespreid gebeuren om onze klanten zo snel en efficiënt mogelijk van dienst te kunnen zijn. Daarom zullen we deze terugroepactie in verschillende golven uitvoeren, waarbij we prioriteit geven aan de oudste wagens, omdat die een hoger risico op een mogelijk defect hebben.

2. Waar vind je het VIN (Voertuigidentificatienummer)?

Je vindt het VIN meestal in de voertuigdocumenten en op deze plekken in de wagen: op het motorblok onder de motorkap, op het dashboard aan de binnenkant van de bestuurderszijde, aan de voorkant van het chassis (bij oudere wagens) of in de deuropening aan de bestuurderszijde.

3. Wat is de hoofdoorzaak van het probleem?

De slijtage van de nokkenasketting wordt grotendeels beïnvloed door de oliekwaliteit. Meer specifiek:  het otnstaan van een ophoping van roet in de olie na verloop van tijd. Roet werkt als een schuurmiddel in het systeem en versnelt de slijtage.

Regelmatig onderhoud en het gebruik van olie van hoge kwaliteit zijn essentieel om dit risico te minimaliseren. Voor meer specifiek advies raden wij je aan contact op te nemen met je plaatselijke erkende verkoopunt.

4. Het probleem met deze motor is al jaren bekend, waarom kom je nu pas in actie?

Stellantis heeft de kwestie, zoals gerapporteerd via beschikbare bronnen, voortdurend in de gaten gehouden. Dit altijd in overeenstemming met onze best practices van continue productbewaking en -verbetering. Ongerelateerd aan enige erkenning van een “probleem”,  heeft Stellantis al veel maatregelen genomen om klanten te ondersteunen tijdens het onderzoeken van enkele issues en de beschikbare oplossingen. Telkens in lijn met ons garantiebeleid gebaseerd op klantgerichtheid.  

5. Waarom ben je niet eerder met de terugroepactie begonnen?

De terugroepactie is meteen gestart na grondig onderzoek en risicobeoordeling. Ondanks de technische complexiteit werd een solide oplossing gedefinieerd: geoptimaliseerde olie, nauwkeurige kalibratie en geavanceerde detectiemiddelen.

In het kader van klantondersteuning hebben we reeds vóór de terugroepactie proactief specifieke dekkingen voorzien – een duidelijke bevestiging van onze inzet voor klantgerichtheid.

6. Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de speciale dekking?

Het onderhoud moet telkens uitgevoerd zijn volgens de door de fabrikant aanbevolen intervallen en met olie die voldoet aan de voorgeschreven specificaties - uitgevoerd door een erkende autotechnieker of professioneel autobedrijf.

7. Hoe uit het probleem zich bij klanten?

Als je ongewone motorgeluiden of trillingen opmerkt, raden we je sterk aan om de wagen stil te zetten en te laten nakijken door een professional. In zeldzame gevallen kan de ketting breken tijdens het starten of rijden, wat mogelijk vermogensverlies kan veroorzaken.

8. Wat zijn de oplossingen voor dit probleem?

Alle betrokken wagens krijgen een software-update. Er zal ook een speciale app worden gebruikt om mogelijke kettingproblemen op te sporen door het motorgeluid te analyseren. Als er een probleem wordt gevonden, wordt de ketting vervangen door een 8 mm-versie.

Als er geen probleem wordt gedetecteerd, wordt de olie vervangen door de nieuwe FPW9.55535/03 spec., ontworpen met een hogere viscositeit en antislijtage-additieven.

Denk eraan: tijdig je olie verversen wanneer het onderhoudslampje gaat branden, is essentieel om te kunnen profiteren van de speciale dekking.

9. Hoe moet de nieuwe olie alleen het probleem van die motoren oplossen?

De nieuwe FPW9.55535/03 olie heeft een hogere viscositeit en speciale antislijtage-additieven die kettingslijtage verminderen. Tests tonen aan dat het de verslechtering aanzienlijk tegen gaat en je motor helpt beschermen.

10. Ik hoorde dat er een app is om te controleren of er een probleem is met de motor, hoe werkt dat precies?

We hebben een speciale app ontwikkeld die potentiële problemen met de nokkenasketting opspoort door het motorgeluid te analyseren. Als er een probleem wordt gevonden, wordt de ketting gratis vervangen.

Alle teruggeroepen wagens zullen worden getest en de app kan door elke hersteller - binnen of buiten het Stellantis-netwerk - worden gebruikt tijdens onderhoudscontroles.

11. Is er een speciale / retroactieve garantie voor eigenaren van wagens met DV5-motoren?

Sinds januari 2023 biedt Stellantis een speciale dekking voor 5 jaar of 150.000 km op 1.5 BlueHDi-motoren (wagens gemaakt tussen okt 2017 en jan 2023), die 100% van de onderdelen en arbeid dekt wanneer het onderhoud volgens ons aanbevolen plan met goedgekeurde oliën gebeurt.

Deze dekking is in januari 2025 uitgebreid tot 7 jaar/180.000 km, en vanaf juni 2025 tot 10 jaar/240.000 km.

Als je al hebt betaald voor de herstelling van een ketting, vergoedt Stellantis je dit onder bepaalde voorwaarden. Dien je claim in via https://stellantis-support.com met de vereiste info en documenten ter beoordeling.

12. Worden klanten die hun ketting al op eigen kosten hebben vervangen, vergoed?

Ja, we ondersteunen klanten die al betaald hebben voor een kettingreparatie onder bepaalde voorwaarden. Je kunt de vergoeding aanvragen via ons online platform: https://stellantis-support.com. Je hoeft alleen maar de vereiste info en documenten te verstrekken en als je in aanmerking komt, krijg je je geld terug.

13. Wat zijn de regels om een terugbetaling te krijgen?

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, moet aan al deze voorwaarden worden voldaan: 

 

  • Het probleem deed zich voor tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2025.
  • De wagen valt onder de speciale dekking (10 jaar / 240.000 km vanaf de eerste registratie).
  • Het onderhoud is uitgevoerd volgens de aanbevelingen van de fabrikant, inclusief het gebruik van goedgekeurde oliën, door een professional. Bewijs van de laatste 3 facturen of een afgestempeld onderhoudsboekje is vereist. Een maximale vertraging van 3 maanden of 3.000 km wordt geaccepteerd.
  • De ketendiagnose en herstelling werden uitgevoerd door een erkende Stellantis-hersteller.
  • De aanvrager was eigenaar van de wagen toen het probleem zich voordeed en betaalde voor de herstelling.

14. Wat is het belangrijkste doel van de nieuwe software-update?

De update verbetert de oliedruk en vermindert zo slijtage. Daarnaast herinnert hij klanten er ook aan om onmiddellijk onderhoud uit te voeren wanneer de oliekwaliteit daalt.

15. Met wie kunnen klanten contact opnemen bij twijfel/vragen?

We hebben een speciale telefoonlijn voor dit onderwerp opgezet: 0080008251001 voor EE en 08009179285 voor klanten in het Verenigd Koninkrijk.

16. Wat als een klant een tweedehandswagen heeft/koopt, is die dan ook beschermd?

Stellantis heeft speciaal daarvoor het nieuwe "Check+"-label geïmplementeerd, met 100 controlepunten voor tweedehandswagens die door Spoticar en het erkende netwerk worden verkocht.