Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

1920X1080_a_la_mode

Mode van eigen snit

Dries Van Noten, één van de ‘Antwerpse Zes’, gooide hoge ogen tijdens de jongste Parijse modeweek. Tegelijkertijd loopt er nog tot 2 november een expo over de evolutie van zijn werk. Maar het beste nieuws is wel dat die expo begin volgend jaar ook naar Antwerpen komt.

Dries Van Noten, één van de ‘Antwerpse Zes’, gooide hoge ogen tijdens de jongste Parijse modeweek. Tegelijkertijd loopt er nog tot 2 november een expo over de evolutie van zijn werk. Maar het beste nieuws is wel dat die expo begin volgend jaar ook naar Antwerpen komt.

Door alle spots op Dries Van Noten te richten, heeft het Parijse ‘Musée des Arts décoratifs’ nooit eerder een Belgische stilist zoveel eer gedaan. Te oordelen aan zijn collecties combineert hij een compromisloze kunst naadloos met een lichtvoetigere, decoratievere esthetiek. Een schets van deze belhamel van de Belgische vormgeving …

Een chic en schokkerend label


Hoewel hij geen twintiger meer is, blijft zijn werk ‘jong’. Zo laat hij zich moeiteloos inspireren door Indiaans borduurwerk, of tooit hij bepaalde creaties vlotjes met pluimen of bloemen – zijn vader had hem bijna met harde hand het tuinieren ingejaagd… “Ik speel graag met materie en elementen”, verklaart hij dikwijls. “Daarom houd ik ervan om mijn defilés op de meest onwaarschijnlijke locaties te houden. Op die manier krijgt mode een nóg mooier kantje. Tijdens bepaalde van mijn evenementen kun je bijvoorbeeld op het podium eten. Of picknicken in de kofferbak van auto’s”, vervolgt hij. Denken we maar aan de catwalk in de schaduw van het Parijse metrostation Barbès of aan zijn jongste défilé waarin hij een ode aan de natuur brengt en de modellen zich op het einde op een tapijt van gras en mos neervlijen.

Het modebloed stroomt al lang door de aderen van de Van Noten-dynastie! Dat kan moeilijk anders met een grootvader als kleermaker en ouders die een boetiek van luxekledij runden. Vandaar dat kleine Dries zo goed als letterlijk de draad maar op te rapen had… En dat het al even voor de hand lag dat hij zich inschrijft aan de Modeschool van de Koninklijke Academie van Antwerpen. De namen van de artiesten die hij tijdens zijn cursus tegen het lijf loopt, verklaren veel over de kruisbestuiving van ideeën die toentertijd het Antwerpse kunstenaarsmilieu bevruchtte. Met een zachte por in de rug door choreografe Ann Demeulemeester, net als door de ontwerpers Walter Van Beirendonck of Dirk Bikkembergs, kiest Van Noten resoluut voor een ongeremde en tegelijk non-conformistische mode. Dit alles volgens zijn stempel, telkens opnieuw chic en schokkerend – en meestal nog beiden tegelijkertijd: het befaamde label ‘DVN’.

In 1985 realiseert Van Noten zijn eerste mannencollectie, twee jaar later gevolgd door een lijn voor vrouwen. Om in 1988 zijn eigen schoenmerk te commercialiseren. Het succes laat niet op zich wachten. Zijn creaties worden prompt ingehaald door de meest prestigieuze modehuizen, zoals Pauw in Amsterdam, het New Yorkse Barneys of Whistles te Londen.

50 tinten blauw


Nooit verlegen om een goed idee, ontdekt Dries Van Noten in 2007 een revolutionair procedé dat hem toeliet om op geweven stof op uiterst precieze manier dessins te drukken en oneindig veel kleuren naast elkaar te plaatsen. Dankzij die inkjet-technologie slaan zijn creaties in als een bom tijdens de Lente-Zomer Fashion Week 2008, waar hij scoort met een satijnzijden jurk die bedrukt is met 50 verschillende tinten blauw.

De successen volgen elkaar op. Vooral zijn spraakmakende collectie 2013 zal in het geheugen gegrift blijven. Deze draaide rond tartan (de stof die voor schotse kilts wordt gebruikt) en was doorkruist met figuren van Kurt Cobain en Courtney Love. Op het programma kleren die het emblematische grungekoppel graag droeg, zowel in de stad als op het podium. “Het imago van Kurt Cobain fascineert me. Ik ben weg van individuen wier stijl vlot overkomt. Wat bij mij niet het geval is”, vertelt hij. “Ik wil verrassend uit de hoek komen en opdagen daar waar men mij het minst verwacht.

“Ik volg nooit klakkeloos een systeem. Want routine doodt de inspiratie”, vertrouwt hij in maart laatstleden toe aan het Franse tijdschrift L’Express. “Ik wil me daarentegen los voelen van mijn associaties. Mijn punkthema, bijvoorbeeld, vertrok van de manier waarop ik me kleedde toen ik student was aan de Antwerpse academie. Destijds gingen wij op zoek naar kleren uit de jaren ’50, die we dan verknipten en opdirkten. Maar het mantelpak Bar van Dior – met een rok van 30 meter stof – vind ik al evenzeer punk. Dat in 1947 durven tonen, was pas een schok creëren. Hetzelfde voor Anthropométries van Yves Klein, beschilderd door naakte vrouwenlichamen. Hij inspireerde me voor mijn zomercollectie 2006, met satijnen jurken die met blauwe verf waren bepleisterd. Eigenlijk zou ik me best als stoutmoedig willen omschrijven.”

Modegekke zigeuner vs business


En het is net deze niet-aflatende stoutmoedigheid die de zwart-geel-rode moderegels doet ontploffen. Deze op zijn eigen as draaiende elektron die Van Noten is en die slechts vier collecties per jaar uitbrengt – terwijl het gros van zijn collega’s het dubbele op de wereld zet – heeft zich een eigen en onmiddellijk herkenbare stijl aangemeten. Op basis van opeenstapelingen, bedrukte stoffen en androgene snitten. Met als resultaat een stijl die nonchalance en ongeregeldheid uitademt. “Zijn stijl is volwassen sinds het begin. Er zit namelijk geen chronologie in zijn werk”, merkt Pamela Golbin op, commissaris van de Parijse expo die aan hem is gewijd. Een artistiek succesverhaal dat gepaard gaat met een bloeiende handel. In 2010 kent het kleine bedrijfje van Van Noten geen crisis. Toch niet met een zakencijfer van 32 miljoen euro voor amper 500 verkooppunten wereldwijd. Een succes op zijn Belgisch, dat ons er nog maar eens aan herinnert dat, hoewel België een voorschoot groot is, het beslist zeer ruime ideeën heeft.

Zin om uitgebreid kennis te maken met het werk van Dries Van Noten? Haast u dan naar de tentoonstelling die het ‘Musée parisien des Arts décoratifs’ nog tot 2 november aan hem ophangt. Alle info vindt u op: http://www.lesartsdecoratifs.fr
Vanaf februari 2015 in het Antwerpse Modemuseum. www.momu.be

Top