Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

CITROËN C-XR Concept

CITROËN C-XR Concept

De CITROËN C-XR concept is de publiekstrekker op de stand van Citroën in Peking en geeft alvast een voorsmaakje van de SUV die eind dit jaar gecommercialiseerd zal worden. 

Citroën herschrijft de SUV-normen


De joint-venture tussen Citroën en de Dongfeng Motor Group heeft een eerste SUV opgeleverd: de CITROËN C-XR Concept. Hoewel deze SUV nog in een conceptuele fase zit, is hij de moderne benadering van een SUV volgens de normen van Citroën. En die blijven onveranderlijk een sterk design, technische keuzes die gericht zijn op efficiëntie en uiteraard het gereputeerde comfort van Citroën…

Een sprekend en elegant design


Een compacte en herkenbare stijl… de CITROËN C-XR beschikt over een duidelijk SUV-karakter dat elegantie en robuustheid combineert. Zijn design kenmerkt zich door:

    • een brede, chromen grille die de chevrons verbindt met de koplampen,
    • de LED-dagrijverlichting die zorgt voor een fraaie lichtsignatuur op het front,
    • koplampen waarin een dubbele module en de richtingaanwijzer vervat zitten,
    • de C-lijn op de zijkanten die de dakdragers met de chroomkleurige gordellijn verbindt,
    • achterlichten met 3D-effect en een dubbele chromen uitlaat.


Robuust en royaal ruim

Tevens bevestigen speciale stijlelementen zijn tegelijk robuuste, maar veilige karakter. Zoals een royale vrije hoogte en grote 17”-wielen met All Season-banden zodat de wagen in alle omstandigheden comfortabel en veilig rijdt. Diezelfde dynamische kwaliteiten en outdoor karakter laat hij onderstrepen door decoratieve elementen op de zijkant, rode zijspiegelkappen, beschermende sierstrips voor en achter en wielkastbeschermers. Zijn ideale verhouding tussen breedte en hoogte (1,79 m x 1,56 m) zorgt voor evenwichtige proporties, terwijl zijn beperkte lengte van 4,26 m de C-XR een zeer grote wendbaarheid bezorgt. En dankzij zijn spoorbreedte – met 2,65 m de grootste in zijn klasse – beschikken ook de achterste passagiers over royaal veel ruimte.

Comfortabel in alle omstandigheden


Achter de technische en zintuiglijke benadering van comfort bij de CITROËN C-XR Concept schuilt de knowhow van CITROËN die er opnieuw voor zorgt dat bestuurder en passagiers zich fijn voelen.

    • Visueel comfort: dankzij een natuurlijke rijhouding en een opgetrokken rijhoogte geniet de bestuurder van een onbelemmerd vergezicht,
    • Rijcomfort: Citroëns kenmerkende wielophanging, die de oneffenheden van het wegdek weggomt, bezorgt de bestuurder een veilig en beheerst gevoel achter het stuur,
    • Zintuiglijk comfort: dankzij het glazen panoramische dak baadt het interieur in een zacht en gefilterd licht.

Technische keuzes voor een optimale efficiëntie

De CITROËN C-XR Concept is voorzien van de beste technieken die de aandrijfkracht vergroten, terwijl de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk wordt gehouden. Zo beschikt hij onder meer over 'Grip Control' dat samen met de 'All Season' banden de grip van de wielen op de toestand van het wegdek afstemt, waardoor de auto op elke ondergrond over de optimale aandrijfkracht beschikt. Om het verbruik en de CO2-uitstoot te reduceren, werd CITROËN C-XR voorzien met een benzinemotor – de THP 160 – uitgerust met een Stop&Start systeem en de allernieuwste automatische versnellingsbak, Het kernelement bij het ontwerp van de CITROËN C-XR Concept was gewichtsvermindering. En ook dat vertaalt zich in een voor een SUV superdynamisch rijgedrag, een veel lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.

Citroën en het Chinese offensief


De concept car CITROËN C-XR is de voorbode van de eerste SUV die zal worden geproduceerd door de joint-venture tussen CITROËN en de DONGFENG Motor Group. Het opzet is duidelijk: met deze wagen wil de groep in China een sterk groeiend segment veroveren (bijna 3 miljoen verkopen in 2013 of een stijging van meer dan 50% in vergelijking met 2012). Het internationale autosalon van Peking is dan ook een belangrijke afspraak om de schitterende cijfers die Citroën er scoort niet alleen te consolideren, maar het Chinese offensief verder uit te rollen. Zo noteerde DONGFENG CITROËN in 2013 een stijging van de verkoop met 25%, wat meer is dan de stijging op de markt (19,1%) en gepaard ging met 280 000 verkopen op een jaar. Dat is een historisch record waardoor China voor het Merk de eerste wereldmarkt is geworden qua verkopen, wat net iets meer is dan de Franse markt. Het netwerk in China bestaat uit 435 verkooppunten die – met een derde rangschikking in het klassement van JD Power 2013 – bekend staan om de kwaliteit van de commerciële dienstverlening en de dienst na verkoop. En nu we het toch over cijfers hebben; het productaanbod dat uit de samenwerking DONGFENG CITROËN voortvloeit, en zeker het aanbod in het C-segment, vertegenwoordigt één wagen op twee. Van de in januari van vorig jaar gelanceerde en lokaal geproduceerde CITROËN C4 L waren er eind maart 2014 al 76 000 exemplaren verkocht en van de in september gelanceerde CITROËN C-Elysée klokte het verkoopcijfer eind maart af op 38 000 stuks...

Top