Verwijzing in seconden
1500x646_Vignette.jpg

EEN ONWAAARSCHIJNLIJKE RALLY VAN MONTE-CARLO!

Sinds zijn oprichting in 1911 is de rally van Monte-Carlo elk jaar weer legendarisch. Met zijn drama's, zijn exploten en zijn onophoudelijke wendingen zal ook de editie van 2017 in het geheugen gegrift blijven. Het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team zal zich na de tegenvallende resultaten snel op de toekomst richten.

DE FILM VAN DE RACE

De nieuwe World Rally Cars stonden donderdagavond trots opgesteld voor het Casino van Monaco voor de start van de eerste etappe naar Gap. Na de annulering van de eerste special ging de race echt van start. En die begon eerder in mineur voor Stéphane Lefebvre. Toen hij wat te fors in de remmen ging, speelde de piloot van de Citroën C3 WRC op veilig en koos hij ervoor rechtdoor te rijden. Deze kleine fout had zware gevolgen: hij kwam vast te zitten in de sneeuw en verschroeide zijn koppeling bij een poging om verder te rijden.

De hoop van het Citroën Total Abu Dhabi-team rustte dus op de schouders van Kris Meeke. Vrijdagochtend viel de Brit aan. In extreme sneeuwomstandigheden greep hij de tweede plaats na de ES3. Maar in de volgende special werd hij verrast door een ijsplaat. Hij raakte de plaat met zijn C3 WRC en moest de strijd staken met een defecte ophanging.

Het zou niet de rally van Kris worden. Toen hij zaterdag in Rally2 opnieuw van start ging, verloor hij nog eens twintig minuten door een ontstekingsprobleem in de ES10. En op het einde van de dag maakte een banaal verkeersongeluk een einde aan zijn wedstrijd! Kris werd aangereden door een ander voertuig op het verbindingsparcours naar Monaco en moest door de opgelopen schade opgeven...

"In deze race is niets verlopen zoals voorzien", erkende Yves Matton, Directeur van Citroën Racing. "We dachten nochtans dat de piloten en het team na de bevredigende testritten een goed weekend zouden beleven. Van in het begin van de race hebben Stéphane en Kris fouten begaan en bij aankomst konden we geen aanspraak meer maken op een significant resultaat. We hebben ook wat moeite ondervonden bij het vinden van de juiste afstellingen voor deze bijzondere omstandigheden die we tijdens de testritten nooit gekend hebben. De C3 WRC is nog maar pas in gebruik genomen en er is nog veel werk aan de winkel. "

Ondanks deze moeilijkheden heeft Stéphane Lefebvre de inspanningen niet geschuwd om vooruitgang te boeken. In functie van de evolutie van de staat van de wegen jongleerde hij met de vier Michelin-bandentypes die beschikbaar waren om kilometers af te leggen en ervaring op te doen. Van de 64e plaats na de eerste dag schoof hij snel op tot op de 11e rij!

Zondag werd de vierde etappe afgewerkt in het achterland van Nice, met twee passages over de mythische Col de Turini. In stabielere omstandigheden liet Stéphane Lefebvre zich opmerken, won hij de eerste scratch van de C3 WRC in de ES15 en eindigde hij tweede in de Power Stage. Dankzij zijn prestaties klom hij op tot de negende plaats in het algemene klassement.

"Het is echt goed voor de moraal om met een positieve noot te eindigen", blies hij uit bij zijn terugkomst in de haven van Monaco. "De beste tijd neerzetten op de Turini is iets speciaals. Maar dat onthult vooral een deel van het potentieel van de auto in 'normalere' omstandigheden. "

1500x646_1.jpg

EEN ZEER BELOFTEVOLLE RACE VOOR CRAIG BREEN

In afwachting van de nominatie van een derde C3 WRC – die voor het eerst voorzien is in de rally van Corsica – rijdt één van de jonge piloten van het team met een WRC van de vorige generatie. Dit keer was het Craig Breen die met de "Old Lady" – de liefdevolle bijnaam van de auto – mocht rijden.

Op de besneeuwde wegen van Monte-Carlo zorgde de Ier voor een echt exploot door in de top 5 van het algemene klassement te eindigen. Gedurende een groot deel van de rally kruiste hij de degens met Dani Sordo voor de vierde plaats. Maar de Spanjaard nam de bovenhand wanneer de wegen droger werden, waarbij hij profiteerde van de superieure kracht van de machines van 2017.

De prestatie van Craig werd door aandachtige toeschouwers hoe dan ook toegejuicht. Aangezien hij zich naar aanleiding van vorige deelnames nooit echt op z'n gemak voelde op dit terrein, had hij nu het gevoel dat hij een stap vooruit had gezet. Een goed voorteken met het oog op de Rally van Zweden, die hij zal rijden met een C3 WRC, of de rally van Monte-Carlo 2018!

ALLE HOOFDEN REEDS IN DE RICHTING VAN ZWEDEN

"We zullen deze rally niet vergeten, want we kunnen er lessen uit trekken die in 2018 bijzonder nuttig zullen zijn", voorziet Yves Matton. "Maar op korte termijn zullen we dit weekend achter ons laten en vooruit kijken. We blijven positief, voor Zweden uiteraard, maar ook voor Mexico en alle andere manches die volgen. Monte-Carlo kan een gemene race zijn en dat hebben we dit weekend aan de lijve ondervonden. Onze doelstelling voor dit seizoen blijft regelmatig rally's winnen. "

Om zijn voorbereiding met het oog op de Rally van Zweden (9-12 februari) te perfectioneren, zal het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team zoals voorzien een tweedaagse testritsessie organiseren in Scandinavië. Deze sessie is een aanvulling op het geleverde werk van het begin van de maand.

1500x646_2.jpg

CIJFERS EN STATISTIEKEN

* 501,92 km: de afstand die door de Citroëns C3 WRC werd afgelegd in de specials

* 7,4: de gemiddelde positie van Stéphane Lefebvre bij aankomst na de specials

* 1,34 s/km: de gemiddelde kloof tussen de tijd van Craig Breen en de snelste tijd van elke special

* 90,40 km/u: de ideale gemiddelde snelheid, op basis van de beste tijden van elke special

Top