[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NL] [cle1: SECONDES Lang:NL]
suede

CITROËN TOTAL ABU DHABI WRT OP HET GOEDE SPOOR

Het Wereldkampioenschap Rally 2017 is duidelijk één van de spannendste sinds vele jaren! Citroën Total Abu Dhabi WRT heeft in Zweden een deel van zijn doelstellingen behaald dankzij de jongeren Craig Breen en Stéphane Lefebvre Zonder de omvang van de uitdaging te onderschatten, zet het team, vóór aanvang van de eerste manche op aardwegen, beslist stappen in de goede richting.

DE FILM VAN DE RACE VOOR DE C3 WRC'S

Donderdagavond ging de wedstrijd van start met de super special van Karlstad. Alle bemanningen wachtten echter vrijdagochtend af om voor "maximum attack" te gaan in de bossen van het graafschap Värmland.

De Citroën C3 WRC's toonden hun voordeel in het begin van de race, met de tweede tijd van Kris Meeke in de ES2 en de derde tijd van Craig Breen in de ES3. Na een halve dag stond Kris derde in het algemene klassement, terwijl Craig achtste stond op minder dan twintig seconden van zijn teamgenoot. 

In de tweede ronde werd Meeke geconfronteerd met overmatige slijtage van zijn Michelin X-Ice North 3-banden en moest hij zijn derde plaats afstaan. Na de aerodynamica van zijn C3 te hebben aangetast door een contact met een sneeuwmuur, had Breen op zijn beurt te maken met een verslechterde wegligging. Hij bleef achtste, maar de kloof werd groter.

"Het is vanzelfsprekend dat we nog werk hebben om al het potentieel van onze auto in bepaalde omstandigheden te benutten. Bij de eerste passage in de specials presteerden we sterk op dit terrein", merkt Yves Matton,  Directeur van Citroën Racing, op. "We moeten alleen nog achterhalen waarom onze piloten minder op hun gemak zijn in de tweede ronde. "

Zaterdag kon Kris Meeke zijn ontgoocheling niet verbergen toen hij de seconden zag wegtikken. Ondanks een goede sturing viel de Brit terug naar de vijfde rij. In de namiddag maakte hij een fout in Vargåsen 2: na het missen van een bocht kwam de C3 in een beek vol sneeuw terecht. Onmiddellijk sprongen de toeschouwers te hulp om de auto terug op de baan te brengen, maar er gingen acht minuten verloren...

Craig kende een betere dag. De Ier maakte niet meer dezelfde fouten als de avond ervoor en won plaatsen naarmate de race vorderde. Bij zijn terugkeer in Torsby voor de assistentie en het gesloten park, kon hij vrede nemen met een voorlopige vijfde plaats. De rally werd afgesloten met een zondagse sprint, met drie specials. Craig Breen en Scott Martin probeerden hun resultaat te vrijwaren en namen daarom geen risico's. Na Monte-Carlo eindigden ze opnieuw op de vijfde plaats! 

Kris Meeke en Paul Nagle stonden twaalfde in het klassement maar scoorden toch nog twee punten door de Power Stage op de vierde rij af te sluiten. Citroën Total Abu Dhabi WRT zorgde met de twee Citroën C3 WRC's voor 16 extra punten in het Wereldkampioenschap voor de Constructeurs.

EERSTE STER VOOR STÉPHANE LEFEBVRE

Met slechts één deelname in Zweden – in 2015 met een DS 3 R5 – was Stéphane Lefebvre de rookie aan de start van deze rally. Met een auto van de generatie 2011-2016 kon de Fransman overtuigen in een beheerste race.

De eerste dag was voor hem een leerproces, met een aanzienlijke prestatieboost bij de tweede passage in de specials. Zaterdag moest hij, gezien zijn tweede plaats in de vertrekorde, vrede nemen met de rol van bezemwagen. Maar dat hield hem niet tegen om op te klimmen tot de achtste plaats, een resultaat dat hij zondag concretiseerde.  

Zonder druk die gepaard gaat met de punten voor het Wereldkampioenschap van de Constructeurs, nam Stéphane dus de gelegenheid te baat om vooruitgang te boeken op een uniek terrein. Dankzij deze prestatie zal hij ook in de beste omstandigheden kunnen vertrekken in de Rally van Mexico (9-12 maart), die hij zal rijden in een C3 WRC. 

BEHOEFTE AAN CONCRETISERING

"We kunnen tevreden zijn met de perfecte betrouwbaarheid van dit weekend", benadrukt Yves Matton. "Door de doelstellingen te behalen die we hen hadden opgelegd, zorgen Craig en Stéphane voor een grote bijdrage in het positieve luik van onze balans. Craig is erin geslaagd de prestaties op de momenten waarop hij zich het meest op zijn gemak voelde met de auto, te combineren met een meer berekend ritme wanneer dat nodig was. Stéphane heeft geleerd om een dergelijke race, waarin de omstandigheden sterk variëren, te beheersen. Het resultaat is, gezien zijn geringe ervaring in de sneeuw, positief. "

"De balans is genuanceerder voor Kris. Hij heeft het wat moeilijk gehad om één te zijn met de wagen op de uiteenlopende terreinen. Het is in die omstandigheden niet evident om aan vertrouwen te winnen", voegt de Directeur van Citroën Racing eraan toe. "Laten we stellen dat de situatie in Mexico anders zal zijn, op een constanter terrein gedurende de hele rally. "

Top