Verwijzing in seconden

25-28 OKTOBER 2018

.

racing.299767

54E RALLYRACC CATALUNYA COSTA DAURADA RALLY DE ESPAÑA

EEN HISTORISCHE OVERWINNING!

Na een dolle race boekten Sébastien Loeb en Daniel Elena de 79ste overwinning uit hun rijk gevulde rallycarrière. Zo kon Citroën Total Abu Dhabi WRT opnieuw aanknopen met het succes en tegelijk de waarde bevestigen van een team dat altijd is blijven knokken.

DE FILM VAN DE RACE

De enige keer dat Sébastien Loeb tot dan toe een achterwaartse salto had gemaakt op het aankomstpodium van een rally, was tijdens de Rally van Corsica 2004 om zijn eerste wereldtitel te vieren. Door dat gisteren nog eens te doen bevestigde de ex-turner de historische betekenis van deze overwinning na het laatste hoofdstuk van zijn programma om dit jaar een half seizoen te rijden, zes jaar na zijn eerste volledige seizoen in deze discipline. Hoewel hij aan de start verscheen met acht opeenvolgende zeges (van 2005 tot 2012) op zijn palmares, had hij deze proef niet meer gereden sinds 2012. Maar door de drie beste tijden neer te zetten in Mexico, waar hij een tijdlang aan de leiding stond, en daarna nog eens drie in Corsica, zag het er wel heel goed uit. Met de hulp van zijn trouwe copiloot Daniel Elena deed de negenvoudige wereldkampioen het zelfs nog beter: hij bewees nog maar eens zijn perfecte aanpassingsvermogen door samen met het team zijn C3 WRC zo af te stellen dat hij na de eerste etappe op zand op de vierde plaats stond, op slechts 0’’5 van de derde en 3’’4 van de tweede. Dat was vooral te danken aan een derde tijd (+2’’0) en vervolgens een tweede tijd (+2’’9) in de beslissende special van La Fatarella – Vilalba (38,85 km). Craig Breen, die een tijdlang stevig op de vijfde plaats stond op amper zeven tienden van zijn teamgenoot, eindigde na een spin echter op de achtste plaats. Het moeilijkste moest echter nog komen voor Loeb; op zaterdag moest hij opnieuw de juiste afstelling vinden, op asfalt deze keer. Bovendien zorgde de regen voor omstandigheden waar hij al vijf jaar niet meer mee te maken had gekregen. Maar opnieuw zorgde hij voor de grote verrassing: na een eerste observatieronde, een scratch in SS 12 (21,26 km), waarin fel werd gestreden om de titel, stond hij op de derde plaats, op amper 3’’3 van de tweede en 8’’0 van de eerste. Craig Breen van zijn kant viel jammer genoeg terug naar de negende plaats, na twee nieuwe spins. De laatste etappe zou dus beslissend zijn voor het eindpodium. Citroën Total Abu Dhabi WRT sloeg ‘s ochtends al meteen zijn slag! Het team anticipeerde perfect op het opdrogen van de Catalaanse wegen, zodat Sébastien Loeb als enige de eerste ronde reed op vier slicks met een harde compound. Twee scratches later reed hij ‘s middags het assistentiepunt binnen met 7’’1 voorsprong op de tweede! Ondanks een bang momentje (tijdens SS 17 sloeg de motor af op een rotonde) hield de Elzasser het vol tot aan de finish. Met een marge van 2’’9 behaalde hij de 79ste overwinning in zijn WRC-carrière, vijf jaar na zijn laatste (Argentinië 2013). Dankzij deze ongelooflijke prestatie boekten de Roden hun eerste succes van het seizoen, de 99ste overwinning in hun WK-carrière. Craig Breen van zijn kant eindigde op de negende plaats, terwijl Khalid Al Qassimi zijn laatste race van het jaar afsloot op de 21ste plaats, na ervaring te hebben opgedaan op zand en te hebben bijgeleerd op asfalt.

4-7 OKTOBER 2018

.

Wales-Rally_597x350

HET RITME VAN DE BESTE

Citroën Total Abu Dhabi WRT, dat lange tijd voor het podium streed met Craig Breen, komt terug uit Groot-Brittannië in de wetenschap dat de C3 WRC zich opnieuw competitief heeft getoond op een terrein waar het gripniveau voortdurend wijzigde.



DE FILM VAN DE RACE

Bijzonder aan de rally van Groot-Brittannië is dat het voor een keer beter is om bij de eersten over het drijfnatte parcours te rijden, voor het letterlijk een modderpoel wordt. Met hun tiende respectievelijke elfde plaats op het wegparcours van vrijdag – hetzij de laatste plaatsen onder de WRC’s – waren Mads Ostberg en Craig Breen dus allesbehalve bevoordeeld. Toch wist Craig Breen, gesterkt door zijn vertrouwen in de tractie en het rijgedrag van de C3 WRC, contact te houden met het koppeloton. Hij eindigde ‘s avonds als zesde, op minder dan 13 seconden van de vierde plaats, terwijl Ostberg, die het iets moeilijker had met de omstandigheden, op dat ogenblik achtste was. Craig Breen bevestigde zijn goede vorm op zaterdag door tot op twee seconden van een podiumplaats te naderen, nadat hij in de namiddag twee tweede plaatsen liet optekenen (ES 15 en 18). De prestaties van het team waren des te spectaculairder omdat ook Mads Ostberg sterk wist terug te komen: hij zette de snelste tijd in het algemene klassement neer en behaalde drie opeenvolgende tweede plaatsen (ES 12, 13 en 14). De piloten van Citroën Total Abu Dhabi WRT waren dus vastbesloten om hun leidersrol tot het einde vol te houden. Zondag gingen ze dan ook vol in de aanval vanaf de vroege ochtend, op een bijzonder glad parcours. Helaas moest Breen het gevecht voor het podium staken na een klein foutje in het heetst van de strijd. Toch wist hij nog een mooie vierde plaats te behalen. Mads Ostberg, die eveneens uit de bocht ging, moest zich tevreden stellen met een achtste plaats.

13-16 SEPTEMBER 2018

.

turquie

ZEVENDE RALLY VAN TURKIJE

Hoewel de C3 WRC opnieuw competitief was, werd zijn gebruikelijke soliditeit net als bij zijn rivalen zwaar op de proef gesteld door de herhaaldelijke belasting van een bijzonder slopend parcours.



DE FILM VAN DE RACE

We kijken terug op een weekend van primeurs: het was de eerste Rally van Turkije in het Kampioenschap met Marmaris als vertrekplaats en het was ook de eerste keer dat Craig Breen een wereldmanche reed. De Ier was namelijk de snelste piloot in actie toen vrijdag de eerste chronosessie van 38 kilometer werd gereden. Rustig en berekend ging hij tewerk om aan het einde van de eerste ronde post te vatten op de tweede plaats, op nauwelijks 6”3 achter de leider. In zijn kielzog reed Mads Ostberg, derde op 8”2, die ook erg goed gestart was. Dat bleek ook uit de tweede tijd die hij neerzette met de ES 3, op 2”1 van de leider in het kampioenschap, en dat over een afstand van bijna 22 kilometer. Maar helaas, hoewel ze alles in het werk stelden om de grootste obstakels te vermijden, reden onze twee teams tegelijk lek in de loop van de namiddag. En terwijl Breen terugviel naar de achtste plaats na twee lekke banden, viel Ostberg uit nadat het slopende terrein een van zijn ophangingsarmen fataal was geworden. Khalid Al Qassimi moest opgeven door een turboprobleem. De circuits van zaterdag bleken echter nog harder voor alle WRC-wagens van de nieuwe generatie, die sinds hun introductie vorig jaar nooit eerder aan een dergelijke uithoudingstest werden onderworpen. Ook Citroën Total Abu Dhabi WRT ontsnapte jammer genoeg niet aan die regel. Het terrein was simpelweg niet opgewassen tegen het vermogen van de topwagens uit deze discipline, waardoor er al snel stenen kwamen los te liggen. Mads Ostberg moest opgeven door turbopech terwijl Craig Breen de handdoek in de ring gooide toen zijn wagen vuur vatte. Hij had zich ondanks een ongunstige start (2e) nochtans terug opgewerkt tot de zesde plaats. Toch werd de rally zondag nog positief afgesloten: Mads Ostberg behaalde drie opeenvolgende tweede plaatsen en Khalid Al Qassimi sprokkelde enkele punten voor het constructeurskampioenschap.

16 - 19 AUGUSTUS 2018

Germany_597x350

16E RALLY VAN DUITSLAND

EEN COMPETITIEVE C3 WRC

Het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team had weinig geluk in Duitsland. Maar met één snelste tijd en meerdere veelbelovende prestaties liet het team eens te meer de kwaliteiten van de C3 WRC zien.

DE FILM VAN DE RACE

De Citroën C3 WRC, die vorig jaar in Duitsland als tweede eindigde, bewees ook dit jaar zijn hoge prestatieniveau, zonder dit in klinkende resultaten om te kunnen zetten. Craig Breen, die vrijdag het nadeel had om op deze snel met zand en modder besmeurde wegen als tiende te moeten starten, was aan het begin van de rally een van de weinigen die last had van een hevige lokale onweersbui (SS3) waardoor hij een dikke 15 seconden verloor. Daarmee eindigde hij de eerste dag als achtste. Mads Ostberg, die de C3 WRC op deze ondergrond nog goed moest leren kennen, lag op een elfde plaats, na een spin op SS3 en een lichte motorstoring 's middags. Maar Craig Breen gaf de moed niet op en begon zaterdag, op nota bene de zwaarste etappe van het weekend, aan een fraaie inhaalrace met snelle tijden op de twee proeven op de legerbasis van Baumholder die gekenmerkt worden door de bijzonder hobbelige betonnen ondergrond. Een inhaalrace die werd bekroond met meerdere goede tijden, waaronder een snelste tijd op SS11. Craig klom op naar een zesde plaats. In zijn jacht op de vijfde plek maakte hij op de laatste proef van de zaterdag helaas een stuurfout. Daardoor sloot hij de dag af als tiende, vlak achter Mads Ostberg die steeds beter in zijn ritme kwam. Een derde tijd op proef 11, ex aequo met de toekomstige winnaar van de rally, was daarvan het bewijs. Maar helaas werd de zondag fataal voor de Noorse rijder van Les Rouges: al in de eerste proef raakte hij van de weg. Craig had weer snel het juiste tempo te pakken en eindigde als zevende. Op de Power Stage liet hij zien wat hij waard was door een vierde tijd te noteren. Hij bleef slechts 4,2 s achter de vijfvoudig wereldkampioen die met de andere kampioenskandidaten in een hevige strijd was verwikkeld om de bonuspunten.

26-29 JULI 2018

Finland_597x350

75ste RALLY VAN FINLAND

EEN LONENDE UITPUTTINGSSLAG

Citroën Total Abu Dhabi WRT is al op het volgende seizoen gefocust, maar ook nu al werd het werk beloond met een tweede plaats van Mads Ostberg, die presteerde zoals in zijn grote dagen. Deze derde podiumplaats van het seizoen, na een tweede en derde plaats in respectievelijk Zweden en Mexico, bevestigt het zeer hoge prestatieniveau van de C3 WRC.



DE FILM VAN DE RACE

Met vier absolute overwinningen (2008, 2011, 2012, 2016) die al werden behaald in deze snelheidstempel, waar een precieze afstelling vereist is die de rijders volledig vertrouwen geeft, heeft het Citroën-team al vaak zijn kunnen bewezen in deze atypische race. En de editie van 2018 was geen uitzondering op deze regel! Vanuit de shakedown was Mads Ostberg in de voorste gelederen te vinden, in de overtuiging dat hij de beste auto had waarmee hij ooit op deze circuits had gereden (in wel dertien deelnames!). Hij werd op de hielen gezeten door Craig Breen. Een teken dat we dit weekend zeker op hen konden rekenen. De Noor was trouwens tweede in SS 2, alvorens resoluut de leiding te nemen in SS 4, dankzij een eerste scratch. Met twee nieuwe besttijden in de namiddag zou hij vier chronoritten lang de leiding behouden, alvorens deze eerste etappe als tweede te eindigen, op slechts 5''8 van Tänak, de toekomstige winnaar. Craig Breen was ondertussen helaas lek gereden (SS 2), wat hem 47''8 kostte en hem elke kans ontnam om vooraan mee te spelen. Zo kreeg hij ook geen voordelige startplaats (3de op de weg de volgende twee dagen) op een ondergrond die steeds meer grip verschaft naarmate de wedstrijd vordert. Maar zodra de omstandigheden voor hem gunstiger werden, begon de Ier de geringste kans te grijpen om op te rukken, zoals blijkt uit de gewonnen scratch in de SS 8, en zijn tijd in de zogenaamde Power Stage (slechts +1''7 over 11,12 km), om uiteindelijk de finish te bereiken in achtste positie. Voor zijn tweede deelname van het jaar na Argentinië zag Khalid Al Qassimi zijn vorderingen op zaterdagochtend afgeremd door een fout die hem naar Rally 2 terugdwong. Ondertussen bleef Mads Ostberg aan het feest op zaterdag en sloeg hij de herhaalde aanvallen van Jari-Matti Latvala af, toch een drievoudig winnaar van de race, om nog 5''4 voorsprong te behouden in de eindspurt, ook al had hij een extra reservewiel mee aan boord. En de nieuwe besttijd, zijn vierde van het weekend, door de dertiger uit Scandinavië gereden bij het hernemen van de strijd op zondag, liet geen twijfel bestaan over zijn intenties. Tot het uiterste zou hij weerstand bieden aan Latvala, om uiteindelijk op de tweede plaats te eindigen, zijn beste resultaat in deze legendarische rally, na twee derde plaatsen (2013 en 2015).

07-10 JULI 2018

Rallye-Italie-Sardaigne_597x350

15DE RALLY VAN ITALIË - SARDINIË

EEN EERVOL TEAMRESULTAAT

Nadat de teams van Citroën Total Abu Dhabi WRT al snel hun positie moesten verdedigen, bleven ze betrouwbaar en regelmatig genoeg om op de vijfde en zesde plaats te eindigen.



DE FILM VAN DE RACE

De eerste etappe op onverharde weg met succes afronden is van doorslaggevend belang. Want door de omkering van het klassement om de startvolgorde van de twee andere wedstrijddagen te bepalen, kom je anders in de situatie dat je de baan voor de achtervolgers moet schoonvegen. Door de onverwachte regenval op vrijdag, op een eiland waar het in die tijd van het jaar gewoonlijk nauwelijks regent, werden de zaken voor Citroën Total Abu Dbabi WRT al meteen bemoeilijkt. In deze omstandigheden is het namelijk nooit een voordeel dat je achteraan in het peloton van de WRC moet plaatsnemen (8ste voor Craig Breen, 10de voor Mads Ostberg), op wegen die bij elke doorkomst modderiger worden. Maar het team gaf zich nog niet gewonnen, wat blijkt uit de beide tweede tijden van Mads (SS 2 et 9) in het heetst van de strijd. Deze bewijzen hoeveel vooruitgang hij heeft gemaakt aan het stuur van de C3 WRC. Maar door de vele kleine tegenslagen van Mads (een tik tegen een steen in SS4) en Craig (rechtdoor in SS 2, driemaal afslaande motor in SS 6, rechtdoor in SS 7), in combinatie met een niet echt optimale bandenkeuze bij de twee chronoritten van Tergu – Osilo, konden ze op vrijdag niet beter doen dan de vijfde en zevende plaats. Toen het opklaarde en het terrein opdroogde, konden ze de baan op zaterdag en zondag alleen maar schoonvegen voor de anderen en probeerden ze hun posities te handhaven met bijvoorbeeld op zaterdagnamiddag twee reservewielen aan boord van de SS, die erom bekend staan dat ze de rubbers zwaar op de proef stellen. Mads Ostberg hield bijzonder hardnekkig stand op niet minder dan de vierde plek terwijl hij lange tijd onder druk werd gezet, voordat de Noor zich gewonnen moest geven en uiteindelijk als vijfde eindigde, zijn beste resultaat met de C3 WRC, na twee zesde plaatsen in Zweden en Portugal. Craig Breen droeg zijn steentje bij aan de behoorlijke prestatie van het team door de zesde plaats te behalen, waar hij steeds meer grip kreeg op een wedstrijd die hem tot dan toe minder lag door een gebrek aan ervaring ten opzichte van de concurrentie.

17-20 MEI 2018

Rallye-Portugal_597x350

52STE RALLY VAN PORTUGAL

EEN ZWARE EERSTE ETAPPE MET VELE GEVOLGEN

Het team was sterk gestart als alweer een geduchte kandidaat voor de eindoverwinning, met de drie beste tijden in zes echte specials op vrijdag. Maar dan werden drie lekke banden door het Citroën Total Abu Dhabi WRT duur betaald, omdat ze de hoop op een podiumplaats van bij de eerste wedstrijddag de kop indrukten en de teams voor de rest van het weekend de weg moesten schoonrijden.



DE FILM VAN DE RACE

Omdat ze de specials van het wereldkampioenschap rally aandachtig hebben bestudeerd, kennen de ingenieurs van Citroën Total Abu Dhabi WRT de specifieke kenmerken van elke race. Zo wisten ze dat die van vrijdag, die erom bekend staan dat ze sterk verslechteren, scherprechter voor het weekend konden zijn. Dat hadden ze goed gezien. Maar niettegenstaande dat het Citroën-team zijn drie C3 WRC’s, in tegenstelling tot een aantal concurrenten, veilig tot de finish kon brengen, zag het zijn weekend al meteen de mist ingaan door drie lekke banden met zware gevolgen. Het was nochtans allemaal goed begonnen, met een Kris Meeke vol vertrouwen, die vanaf de eerste echte SS een derde plaats afdwong, op slechts 2’’2 van de leider. In de volgende rukte hij dankzij een eerste scratch zelfs op naar de leiding, waarna hij die even moesten afstaan om ze aan het einde van de tweede ronde weer over te nemen na alweer een beste tijd (SS 5). Een duidelijk teken dat met de Britse rijder rekening moest worden gehouden voor de overwinning. Maar Craig Breen wou niet onderdoen en ging op zijn beurt voor de scratch (SS 6), precies op het ogenblik dat Kris een lekke band kreeg. Deze tegenslag zou weinig belang gehad hebben indien Kris geen tweede keer lek was gereden in de SS 7, terwijl Craig, op dat ogenblik derde op 4’’4 van de leider, ook de druk in zijn banden sterk zag dalen door één van de vele stenen die door de voorbijrijdende wagens werden losgewoeld. Meeke, die niet anders kon dan de lange resterende afstand en twee super specials afleggen op slechts drie goede banden, en Breen, die in de special voor een bandenwissel binnenkwam, werden de eerste avond allebei naar de zevende en achtste plaats verwezen op respectievelijk 1’18’’7 en 2’27’’3. Mads Ostberg maakte op zijn beurt met de C3 WRC een bemoedigende start op onverharde weg en bezette een zesde plaats. Omdat ze daarom de volgende twee dagen verplicht waren als eerste de baan op te gaan en dus het vuil weg te vegen, was het hoogst haalbare voor Mads Ostberg en Craig Breen een zesde en zevende plaats in de eindronde, terwijl Kris Meeke zich helaas ook liet strikken en definitief van de baan ging.

26-29 APRIL 2018

Rallye-Argentine_597x350

38STE RALLY VAN ARGENTINIË

BESLISSENDE VERANDERINGEN BIJ DE C3 WRC

Nauwelijks beloond voor zijn inspanningen zag Citroën Total Abu Dhabi WRT het podium uit handen glippen door zware bandenpech. Het team mag echter tevreden zijn dat het opnieuw een hoofdrol speelde met de C3 WRC, en dat het kon aantonen dat de onlangs gehomologeerde aanpassingen aan de achterwielophanging gegrond waren.



DE FILM VAN DE RACE

Een podiumplaats (3de) sinds zijn eerste deelname in de WRC in 2014, een eerste wereldzege het volgende jaar: Argentinië is ongetwijfeld een terrein dat Kris Meeke ligt. Vol vertrouwen in de C3 WRC, die voor de gelegenheid een nieuwe achtertrein had gekregen, aarzelde de Noord-Ierse rijder niet om halverwege de eerste dag terug zijn plaats op te eisen op de derde positie. Dit door twee keer na elkaar een tweede tijd neer te zetten. Tijdens de namiddag krikte hij zijn spelniveau zelfs nog wat op om zich als troonopvolger op te werpen, op 22’’7 van de leider op de avond van de eerste dag. Ondertussen zag Craig Breen, zesde op slechts 4’’8 van de vijfde, zijn goede prestaties (tweemaal derde tijd) wat bezoedeld door een penalty van 10’’, opgelegd omdat hij te laat arriveerde op de tijdcontrolepost. Jammer genoeg liet hij zich de laatste dag, terwijl hij gelijke tred hield met de latere winnaar van de wedstrijd, onherroepelijk de das omdoen tijdens de eerste doortocht in Cuchilla Nevada – Rio Pintos, de langste SS van het weekend. Tot dan had Craig een op zijn minst overtuigende prestatie geleverd, na een eerste al heel vroegtijdig afgebroken deelname in 2017. In het besef van het belang van een podiumplaats voor het team tartte Kris Meeke het lot niet om de naderende Neuville af te slaan, maar hield hij stevig stand op de derde plaats met een voorsprong van 16’’2 op de vierde, toen hij tijdens de tweede ronde van dezelfde special lek reed. Met een tijdverlies van bijna 2’30 zag de C3 WRC met de Britse vlag op de flanken en tot dan een voorbeeld van standvastigheid en prestatievermogen, de derde podiumplaats dit seizoen voor het Citroën Total Abu Dhabi WRT in rook opgaan. Het team toonde echter opnieuw zijn weerbaarheid op zondag, door zich ondanks alle frustraties te herpakken en meteen op de volgende afspraak te focussen. En dat terwijl Khalid Al Qassimi, veertiende voor zijn eerste wedstrijd van het jaar met de C3 WRC na een lange periode van inactiviteit en in een op zijn minst klassieke rally, zijn steentje bijdroeg in de jacht op constructeurspunten.

05-08 APRIL 2018

Rallye-France-Corse_597x350

61STE RALLY VAN CORSICA

COMPETITIEVE C3 WRC, MAAR SUCCES BLIJFT UIT

Citroën Total Abu Dhabi WRT is al op het volgende seizoen gefocust, maar ook nu al werd het werk beloond met een tweede plaats van Mads Ostberg, die presteerde zoals in zijn grote dagen. Deze derde podiumplaats van het seizoen, na een tweede en derde plaats in respectievelijk Zweden en Mexico, bevestigt het zeer hoge prestatieniveau van de C3 WRC.



DE FILM VAN DE RACE

Als behendige specialist van het asfalt had Sébastien Loeb al buitengewoon gepresteerd op het “Ile de Beauté”, net als in 2005, toen hij alle scratches van het weekend won. 10 jaar na zijn laatste deelname in deze race is dit een krachttoer van hetzelfde niveau als toen hij eindigde op slechts 9’’7 van de leider in de eerste geduchte SS van La Porta – Valle di Rostino (49,03 km). Een SS die volledig werd gereden op basis van het roadbook terwijl zijn concurrenten konden rekenen op hun in 2016 opgedane kennis van het terrein met zijn eindeloze reeks bochten. Zijn negende plaats in de startvolgorde bood ditmaal echter geen enkel voordeel, zo vuil lag het asfalt er na de vele passages bij. Helaas moest de negenvoudige wereldkampioen in deze discipline met rode kaken “nog warmer dan zijn eigen banden” bekennen dat hij zich had laten verrassen bij het begin van de volgende chrono, en Kris Meeke nam de fakkel van hem over om de kleuren van de Citroën Total Abu Dhabi WRT te laten schitteren. Met succes trouwens, aangezien hij aan het einde van de eerste dag op de derde plaats lag, op slechts 5’’1 van de tweede, niet zonder eerst een tweede en derde tijd te hebben gerealiseerd. Terwijl Sébastien Loeb de volgende dag bij zijn terugkeer in de Rally 2 een echt solonummer opvoerde, met drie besttijden waaruit het prestatieniveau van de C3 WRC op deze ondergrond duidelijk tot uiting kwam, bevestigde ook Kris Meeke zijn goede vorm door zich resoluut naar de tweede plaats ex aequo te hijsen. Maar door een fout in het roadbook raakte hij van de weg af in de laatste special van de zaterdag. Met meteen al een tweede plaats op zondag bij zijn terugkeer in de Rally 2, nog voordat hij een derde tijd afklokte in de Power Stage, etaleerde Kris Meeke niettemin de kwaliteiten van zijn ophanging tot het uiterste. Sébastien Loeb volgde zijn voorbeeld als tweede op slechts 2’’2 van de scratch op deze laatste, steeds fel bevochten extra chrono.

BEKIJK DE HOOGTEPUNTEN VAN DE RALLY VAN CORSICA OP VIDEO, OVER WEGEN DIE TOT DE MEEST SELECTIEVE VAN HET WERELDKAMPIOENSCHAP WRC BEHOREN

06-11 MAART 2018

Rallye-Mexique_597x350

18DE RALLY VAN MEXICO

EEN PRESTATIE VAN FORMAAT!

Met een haast volmaakte terugkeer van het emblematische duo Loeb – Elena en een tweede opeenvolgende podiumplaats voor Kris Meeke en Paul Nagle leverde Citroën Total Abu Dhabi WRT op Mexicaanse bodem een prestatie van formaat. Daarmee benaderde het de tweede plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs nog wat meer.



LE FILM DE LA COURSE

Met zes overwinningen in Mexico (2006, 2007, 2008, 2010, 2011 en 2012), soms zelfs als eerste starter, had Sébastien Loeb al wonderen verricht op deze loeihete pistes op grote hoogte. Maar het was onvoorstelbaar dat hij deze krachttoer nog eens overdeed bij zijn terugkeer in de WRC in het kader van een miniprogramma (Mexico, Corsica en Catalonië), zes jaar na zijn laatste volledige seizoen in deze discipline en tegen een steeds fellere concurrentie. En toch is het dat wat hij deed aan het stuur van een C3 WRC, die hem klaarblijkelijk perfect lag! Hij en Daniel Elena profiteerden de eerste dag op de baan perfect van hun elfde plaats om op te rukken naar de tweede plaats, dankzij twee scratches, hun eerste sinds Monte Carlo 2015. Maar ze bevestigden op zaterdag, met een nieuwe besttijd van bij het begin, synoniem voor een machtsgreep, met een ditmaal gelijkwaardige startvolgorde onder de leiders. De toeschouwers waren al vol bewondering, maar stonden nu perplex door de geleverde prestatie! De 44-jarige Fransman en zijn Monegaskische copiloot stonden drie chronoritten lang aan de leiding toen ze lek reden (SS 14) en de slechte reflex hadden de band te willen vervangen, bij gebrek aan kennis over de banden die nu in de het WRC gebruikt worden. Teruggeslagen tot de vijfde plek, hun eindpositie, bleven ze het zeer talrijke publiek dat tot aan de aankomst stond, verwennen door het team kostbare punten te bezorgen. Het moet gezegd worden dat ze op het podium perfect werden vervangen door Kris Meeke en Paul Nagle, de winnaars van de vorige editie. De Britten hadden de eerste dag eveneens twee scratches op hun naam staan, maar kregen ook te maken met een ongelukkige bandenkeuze waar ze in de eerste ronde nadeel van ondervonden. In de vierde positie grepen ze gretig hun kansen, met het doel om weer op te klimmen. Opdracht volbracht vanaf zaterdag: met drie nieuwe besttijden op hun actief konden ze zich naar de tweede plek hijsen, met een voorsprong van 10’’9 op de derde. Maar door een uitschuiver buiten de baan op zondagochtend moesten ze zich tevreden stellen met het derde trapje op het podium. Dat was hun tweede podiumplaats van het seizoen, en de tweede opeenvolgende van het Citroën Total Abu Dhabi WRT.

DE "BEST OF" VAN DE RALLY IN FOTO'S : SEBASTIEN LOEB, KLAAR VOOR DE RALLY VAN CORSICA IN DE WRC

15-18 FEBRUARI 2018

Rallye-Suede_597x350

66STE RALLY VAN ZWEDEN

CONCRETE VOORUITGANG!

Vooral met Craig Breen, dit weekend een echte revelatie, speelde Citroën Total Abu Dhabi WRT een hoofdrol in Zweden. Het team bezorgde de C3 WRC niet alleen zijn vierde podiumplaats, maar behield ook zijn derde plaats in het klassement van het wereldkampioenschap voor constructeurs.



DE FILM VAN DE RACE

Het verhaal is vrij ongewoon voor een Ier: Craig Breen reed voor het eerst echt met een rallywagen op een dichtgevroren meer in Scandinavië. Zijn ouders hadden hem voor Kerstmis een rijopleiding geschonken, ook al was hij maar vijftien jaar. Later reed hij als 28-jarige in 2014 ook op het Zweedse ijs zijn eerste race aan het stuur van een WRC, en nog later, in de editie van 2016, reed hij de Scandinavische klassieker voor het eerst in de kleuren van Citroën Racing. Vandaar misschien zijn bijzondere affectie voor dit echte glijparadijs, waar hij tot nu toe een vijfde plaats (2017) behaalde als beste resultaat in evenveel deelnames. Maximaal profiterend van zijn goede positie op de weg (9de) demonstreerde hij al op de eerste echte wedstrijddag zijn kwaliteiten met twee besttijden, om de etappe op de vierde plaats te eindigen op slechts vijf tienden van het podium. Bijzonder op zijn gemak in zijn C3 WRC op deze snelle specials, schakelde hij de volgende dag nog een trapje hoger tot op de tweede plaats en naderde hij tot op 4’’2 van de leider, dankzij vooral een derde scratch. De concurrentie zat hem echter op de hielen en hij moest stevige schouders hebben om hun aanvallen af te slaan. Dat is wat Craig Breen en Scott Martin op zondag zouden doen om met deze tweede plaats hun beste resultaat in WRC te behalen en de C3 WRC de vierde podiumplaats in zijn jonge carrière te bezorgen. Een podium waarbij het begin van de race ook Mads Ostberg zijn zinnen op had gezet, afgeklokt op slechts 1’’1 van de derde op vrijdagavond, wat bewijst dat hij de C3 WRC snel in de vingers had voor zijn terugkeer bij het team. Tot dan was hij de laatste rijder van Citroën die een podiumplaats behaalde in Zweden (2014). Nog tijdens zijn leerfase in zijn nieuwe bolide haalde hij vervolgens met zijn zesde plaats belangrijke punten voor het team binnen voor het kampioenschap voor constructeurs. Nog wat punten op zijn teller voor het rijderskampioenschap zetten was ook het doel van Kris Meeke, nadat hij de eerste dag voor sneeuwruimer had moeten spelen (4de in de startvolgorde) na zijn prestatie in Monaco, en hij nog ver verwijderd was van de strijd aan de top. Maar het succes glipte door zijn vingers door een nochtans onschuldig contact met een sneeuwmuur waarbij de turbo van zijn C3 WRC het begaf en hij de strijd moest staken.

25-28 JANUARI 2018

Rallye Monte Carlo 597 x 350

86STE RALLY VAN MONTE CARLO

KOSTBARE PUNTEN

Na een moeilijk begin in de Monegaskische klassieker gaf het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team blijk van een voorbeeldige ingesteldheid om op te klimmen in het klassement en belangrijke punten te scoren in de twee kampioenschappen.



DE FILM VAN DE RACE

De kracht van uitstekende teams bestaat erin als één blok te blijven werken en er te staan, ook in moeilijke tijden. Met zeventien punten dankzij Kris Meeke in het kampioenschap voor rijders, achttien behaald in het kampioenschap voor constructeurs en de scratch in de Power Stage bewees Citroën Total Abu Dhabi WRT dit weekend in het prinsdom zijn sterke karakter na een tegenvallende start. Bij het begin van donderdagavond, liep het in de schemering voor Kris Meeke en Paul Nagle helaas fout af in de geduchte special van Thoard-Sisteron (36,69 km), waar de sneeuw over drie kilometer op de top van de Col de Fontbelle vele brokken maakte. Met iets minder dan 2’ achter op de openingschrono nam hun rally al meteen een heel andere wending. Jammer genoeg zagen ook Craig Breen en Scott Martin op vrijdagochtend hun succes verwateren: een keitje kwam in één van de velgen van hun C3 WRC vast te zitten en beschadigde de aftapplug van de remklauw. Daardoor werden de remmen steeds zwakker tijdens de drie specials van de ronde, ondanks al hun inspanningen om het euvel te verhelpen, en vielen ze terug van de zevende naar de tiende plaats waarbij al meteen drie minuten verloren waren gegaan. Het noodlot sloeg des te zwaarder toe omdat ze op zaterdag in de sneeuw moesten openen en letterlijk een spoor moesten trekken voor de concurrenten na hen. In die omstandigheden is het niet makkelijk om de eenheid te bewaren. Vooral omdat deze editie van de Monte Carlo een van de lastigste van de afgelopen jaren zou blijken, met vier dagen lang een zeer uiteenlopende grip op de wegen. Citroën Total Abu Dhabi WRT bleef echter geconcentreerd en gefocust op zijn doelstellingen. Nooit liet het Citroën-team zich op een fout betrappen in de keuze van de banden. Ook werden de afstellingen van de C3 WRC van Kris Meeke, die tot de vijfde plaats was opgeklommen, voortdurend geperfectioneerd om hem vol vertrouwen naar de overwinning te loodsen. Ondertussen greep Craig Breen de minste kans om iedereen een demonstratie te geven van zijn talent en tempo. Met een derde tijd op slechts 2’’2 van de scratch in de laatste SS van zaterdag en een andere bij de tweede doortocht op de mythische Col de Turini. En het team zag zijn harde werk beloond toen Kris Meeke de laatste scratch binnenhaalde en tot de vierde plek opklom, nadat hij de herhaalde aanvallen van de concurrentie had afgeslagen.

LITTLE BIG RACING BY CITROËN AVEC KRIS MEEKE

VOLG CITROËN RACING OP DE SOCIALE MEDIA

In 2018 wordt #C3WRClive één keer per dag uitgezonden, van donderdag tot en met zondag.

Afspraak voor de eerste live-uitzending op donderdag 25 januari ‘s avonds met de teams vóór de eerste specials. Om alles van de #C3WRClive te volgen, afspraak op: www.facebook.com/citroenracing of www.facebook.com/Citroen. Volg de prestaties de Citroën Racing ook op uw smartphone via de berichtendienst WhatsApp.
Top