Verwijzing in seconden
Berlingo_ext_01

CITROËN STELT DE DERDE GENERATIE BERLINGO VOOR

Vandaag wordt de derde generatie Berlingo onthuld, een vervolg op het succesverhaal van het originele, simpele en functionele model dat altijd is blijven vernieuwen en synoniem werd voor ‘praktisch denken’. Design en comfort zijn aangepast aan de tijd en het geestige karakter en de praktische inborst versterkt. Twee eigenschappen waaraan dit icoon, waarvan meer dan 1,7 miljoen exemplaren zijn verkocht, zijn succes te danken heeft.  Het is een robuuste, vriendelijk ogende auto geworden met de nieuwe Citroën brand identity.

Zijn troeven, modulariteit en royale binnenruimte, zijn nog verder verbeterd (drie eenvoudig wegklapbare, losse achterstoelen, vlakke vloer tot bij de neerklapbare voorste passagiersstoel, 2,70 m laadlengte, 100 l meer bagageruimte). Hij gaat met zijn tijd mee met een nieuw platform, 19 rijhulp- en 4 connectiviteit-systemen, de nieuwste motoren, waaronder de nieuwe 1.5 BlueHDi diesel en de 1.2 PureTech benzine, de EAT8 automaat en uiteraard een comfortabele vering. Hij komt op de markt in een M- en een XL-versie, respectievelijk 4,40 m en 4,75 m lang met keuze uit 5 of 7 zitplaatsen. Hij wordt als wereldprimeur gepresenteerd op het Autosalon van Genève en is te koop vanaf de tweede helft van 2018.

 

EEN NIEUW HOOFDSTUK VOOR HET ICOON

De nieuwe Berlingo is een fraaie upgrade van de iconische ludospace, die bijna 22 jaar geleden een nieuw segment creëerde. In een aantal landen wordt de naam Berlingo zelfs gebruikt om het segment van de ludospaces aan te duiden. Als grote speler in dit segment is hij zich in de loop der jaren blijven vernieuwen en onderscheidend en toonaangevend gebleven op het gebied van veelzijdigheid en functionaliteit, denk aan de introductie van drie losse achterstoelen, het handige Modutop®-dak en de apart openende achterruit. Geleidelijk aan werd hij stijlvoller, comfortabeler en verbeterde de rijkwaliteit. In 2017 rolde zelfs het grootste aantal ooit (meer dan 165.000 auto’s) van de in 2008 op de markt gebrachte, tweede generatie Berlingo’s (personen-+ bedrijfsversie) van de band, terwijl 2016 ook al een recordjaar was. De Berlingo was in 2017 de meest verkochte Citroën in bijna 17 landen en is na de C3 nog steeds het best verkochte model van Citroën. In Europa is het de op één na meest verkochte ludospace en staat hij nog steeds in de top 3 van zijn segment als lichte bedrijfswagen. In totaal zijn er sinds de introductie in 1996 al meer dan 3,3 miljoen stuks geproduceerd.

Deze derde generatie Berlingo personenversie die vandaag wordt onthuld is dan ook belangrijk voor Citroën, maar ook binnen zijn segment. 

DE REFERENTIE VAN HET SEGMENT VINDT ZICHZELF OPNIEUW UIT

De nieuwe Citroën Berlingo moet de huidige klanten aan het merk binden. Het zijn gezinnen en senioren met een actieve levensstijl, die houden van een aparte, sympathieke en niet al te opvallende auto, die ruimte, functionaliteit en eenvoud willen en bovendien belang hechten aan design, comfort en innovatie.

De levensstijl en de veranderingen in de levens van deze klanten zijn dan ook een belangrijke inspiratiebron geweest om een optimaal antwoord te bieden op de wensen en behoeften van deze mensen. De nieuwe Citroën Berlingo blijft trouw aan de nieuwe slogan van het merk ‘Inspired By You’ en de PR-uiting ‘We didn't invent the family, but we did invent the car that goes with it’ en biedt in antwoord daarop design en comfort.  De nieuwe Citroën Berlingo is moderner, comfortabeler en slimmer geworden en heeft alles in zich om ook nieuwe klanten aan te gaan trekken. Tot de doelgroep behoren onder meer actieve, jonge stellen en gepensioneerden, met of zonder kinderen, wonend in de stad of daarbuiten, die houden van fietsen, wandelen en activiteiten in de buitenlucht, zoals tuinieren of klussen. 

UITGESPROKEN: DE NIEUWE VORMEN EN STIJLCODES VAN HET NIEUWE CITROËN

De nieuwe Citroën Berlingo heeft het robuuste en imposante uiterlijk van een alleskunner, en blijft een frisse en onconventionele verschijning:

  • nieuwe carrosserielijnen met een iets meer naar voren geplaatste voorruit en een hogere en kortere voorkant, doordat gebruik gemaakt is van het EMP2-platform dat een kortere vooroverbouw mogelijk maakte,
  • een front met de merkidentiteit van Citroën met de tweelaags lichtsignatuur en de kenmerkende, ronde mistlampen,
  • een vloeiend silhouet met fraaie welvingen op de zijkanten, Airbumps® op de portieren en een verdwijnpunt achterop het dak waardoor de auto extra dynamisch oogt,
  • een overzichtelijk, typisch Citroën interieur met een zwevend dashboard en verschillende interieurambiances,
  • twee versies, M en XL, van respectievelijk 4,40 en 4,75 m, beide leverbaar in een 5- en 7-zits versie.

EEN INNEMENDE EN APARTE PERSOONLIJKHEID

De nieuwe Berlingo laat een frisse wind waaien door het segment van de ludospace. De nieuwe Citroën Berlingo is het resultaat van de inspanningen van het Citroën ontwerpteam, onder leiding van Alexandre Malval. Zij hebben een hele nieuwe generatie auto’s met een sprekend design ontworpen en daar de kenmerkende stoutmoedigheid van het merk aan toegevoegd. De nieuwe Berlingo is ingrijpend vernieuwd en het team is erin geslaagd om op stijlvolle wijze persoonlijkheid, functionaliteit en comfort te combineren. De nieuwe Citroën Berlingo wordt geproduceerd in de PSA-fabriek in het Spaanse Vigo. 

Het front van de nieuwe Citroën Berlingo valt op door sprekende stijlkenmerken, voornamelijk te danken aan gebruik van het EMP2-platform en een kortere overbouw. De nieuwe Berlingo heeft een hogere en kortere motorkap waardoor bestuurders meer zicht op de weg hebben, een bredere en onmiskenbare Citroën-voorkant met de kenmerkende tweelaags lichtsignatuur, en een iets naar voren geplaatste voorruit die voor meer ruimte en licht zorgt.

Zijn karakter wordt verder benadrukt en het moderne en dynamische profiel komt nog meer tot zijn recht door de hogere taillelijn en de grote zijruiten met schuin afgewerkte lijsten. Verder is de nieuwe Berlingo voorzien van in de lengterichting geplaatste dakdragers (afhankelijk van de versie), die handig kunnen blijken bij gebruik van de auto in de vrije tijd. De Airbumps® op de zijkanten accentueren het robuuste karakter en beschermen de carrosserie bijzonder efficiënt. 

Aan de achterzijde zijn de gladde lampen van de nieuwe Berlingo verticaal geplaatst. Ze omlijsten de achterklep met zijn extra getinte, apart openende achterruit. Ze geven elegante verhoudingen aan deze nieuwe Citroën Berlingo, die minstens 1,81 m hoog is (zonder dakdragers, afhankelijk van de versie).

Net als de nieuwe C3, de nieuwe compacte SUV C3 Aircross en de nieuwe C4 Cactus, zijn er voor de nieuwe Citroën Berlingo vele mogelijkheden om te personaliseren. Er zijn acht carrosseriekleuren leverbaar: Sable, Aqua Green, Gris Artense, Gris Platinium, Noir Onyx, Deep Blue, Rouge Ardent, Blanc Banquise. De carrosseriekleur wordt versterkt door kleuraccenten rondom de afgeronde mistlampen vóór en ter hoogte van de Airbump. Het dynamische karakter van de opvallende Shine XTR-versie van de Berlingo komt mooi tot zijn recht met het Orange Color-pakket, de 17 inch lichtmetalen wielen SPIN, de skids vóór en achter in carrosseriekleur en de speciale Wild Green interieurambiance.

Het interieur van de nieuwe Berlingo is compleet vernieuwd en aan de kwaliteit van de afwerking en de akoestiek merken we dat we met een nieuwe generatie te maken hebben. In de nieuwe Citroën Berlingo valt de hoge rijpositie op en ook het zwevende, strakke dashboard met de ergonomische bediening voor de airco en de vele opbergvakken. 

De ontwerpers hebben zich geïnspireerd op de wereld van meubels en reizen waardoor een functioneel en luxueus interieur is ontstaan waarin zachte, heerlijk aanvoelende materialen zijn gebruikt. Er zijn nieuwe bekledingen en kleuren leverbaar voor verschillende interieurambiances:

  • ambiance ‘Standaard’ is puur en subtiel en gebruikt de tinten Gris en Laurier (groen water).
  • ambiance ‘Metropolitan Grey’ heeft Slash stof Grey met een Vert Summertime bies. Die turquoise kleur past mooi bij het Gris Chiné dashboard en oogt luxueus en modern.
  • ambiance ‘Wild Green’ is eigen aan de Shine XTR- versie. De stoffen Line Green bekleding met een Orange bies op de rugleuningen contrasteert met het gestreepte motief in Vert Kaki, verwijst naar de omslag van de pijp van een spijkerbroek. De Lama (lichtgrijs) strook rechts van het dashboard met Orange naden, een knipoog naar de C4 Cactus, laat zien dat het een Citroën-telg is en vormt een mooi contrast met het dashboard in Resada Green.

VERSIES M EN XL

De nieuwe ludospace Citroën Berlingo is voor het eerst in zijn bestaan leverbaar in twee maten. De standaardmaat M blijft compact en wendbaar en is 2 cm langer dan de vorige generatie, namelijk 4,40 m lang met een wielbasis van 2,78 m. De nieuwe verlengde versie, ofwel de XL, krijgt er 35 cm bij en is daardoor 4,75 m lang met een wielbasis van 2,97 m. Hij is veelzijdiger dan ooit met ruimte voor 5 of 7 inzittenden (zowel de M als de XL), een nieuw antwoord op de veranderende wensen en behoeften van gezinnen en vrienden, die de keuze hebben tussen bewegingsruimte en bagageruimte, afhankelijk van wat ze gaan doen.

NOG MEER COMFORT MET NIEUWE SLIMME OPLOSSINGEN

De nieuwe Citroën Berlingo zet in op zijn sterke punten voor optimaal gemak:

  • bijzonder modulair met de drie losse achterstoelen, die met behulp van de Magic flat®-bedieningen* in een handomdraai weggeklapt kunnen worden in de bagageruimte. In combinatie met de neerklapbare voorste passagiersstoel kan hiermee een volledig platte vloer worden gecreëerd met een laadlengte op de vloer van wel 2,70 m voor de M en 3,05 m voor de XL,
  • twee grote zijschuifdeuren met elektrische ruitbediening,
  • een voor dit segment zeer royale bagageruimte met 100 l extra (in totaal 775 l in de M), die goed bereikbaar is via de apart openende achterruit en de in twee hoogten verstelbare hoedenplank,
  • grotere en slimme opbergmogelijkheden zoals de nieuwste versie van het multifunctionele Modutop®-dak (enkel op de M-versie) en het Top Box-handschoenenvak, uniek vanwege het Airbag in Roof-systeem.

De nieuwe Citroën Berlingo biedt nieuwe mogelijkheden door:

  • het EMP2-platform: betere wendbaarheid (elektrische stuurbekrachtiging, draaicirkel), gewichtswinst en ruimte voor de nieuwste rijhulpsystemen. Het achterste deel van de Berlingo is ongewijzigd gebleven ten behoeve van het laadvermogen en behoud van de breedte tussen de wielkasten,
  • 19 rijhulpsystemen zoals een head-up kleurendisplay, adaptive cruise control, een automatische parkeerrem, een achteruitrijcamera met Top Rear Vision, Grip Control met Hill Descent Assist Control en Trailer Stability Control,
  • 4 connectiviteit-systemen zoals CITROËN Connect Nav en draadloos oplaadsysteem voor smartphones,       
  • de voor Citroën karakteristieke instellingen voor de wielophanging ten behoeve van een supercomfortabele vering,
  • een ruim aanbod high-performance motoren, waaronder de nieuwe BlueHDi 1.5 en de EAT8 automaat, en de PureTech 1.2.

*losse wegklapbare stoelen leverbaar vanaf de introductie, Magic flat® bediening leverbaar vanaf voorjaar 2019

UITZONDERLIJK MODULAIR

Bewegingsruimte en modulariteit zijn de belangrijkste redenen om een ludospace te kopen. Dat hielden de designers bij het ontwerpen van de nieuwe Citroën Berlingo in hun achterhoofd zodat de basisnormen van dit segment zouden worden gewaarborgd en de klant bovendien op nog meer comfort zou kunnen rekenen.

De nieuwe Citroën Berlingo maakt deel uit van het programma Citroën Advanced Comfort®. Het interieur is licht en biedt bijzonder veel opbergruimte.

Instappen is bijzonder handig in de nieuwe Citroën Berlingo via de twee handige, grote zijschuifdeuren die voortaan elektrisch bedienbare ruiten hebben. De nieuwe Berlingo heeft achterin een grote, op twee hoogten plaatsbare bagageafdekhoes om de inhoud van de bagageruimte te beschermen tegen nieuwsgierige blikken. De M heeft een bagageruimte van 775 l (100 l meer dan de huidige generatie in de 5-zits configuratie) en de XL maar liefst 1.050 l (in de 5-zits configuratie). De getinte, apart openende achterruit zorgt ervoor dat de bagageruimte ook toegankelijk blijft als de ruimte achter de auto krap is.

De nieuwe Citroën Berlingo is best in class qua ruimte en modulariteit:

  • er zijn drie even grote, losse achterstoelen (tweede rij) die opvallend veel knieruimte (156 mm) bieden aan de achterinzittenden. Deze stoelen kunnen in de vloer met behulp van de Magic flat®-bedieningen* (bereikbaar vanuit de bagageruimte) worden verzonken waardoor heel gemakkelijk een vlakke vloer wordt gecreëerd,
  • als de voorste passagiersstoel dan ook nog wordt neergeklapt wordt een vlakke vloer verkregen met een laadlengte van wel 2,70 m voor maat M en 3,05 m voor maat XL,
  • twee verwijderbare stoelen op de derde zitrij. Deze stoelen zijn in de M niet in de lengterichting verstelbaar, maar in de XL op een rail gemonteerd met een verstelbereik van 130 mm, zodat de klant kan kiezen voor meer bewegingsruimte voor de inzittenden of voor meer bagageruimte.

*losse wegklapbare stoelen leverbaar vanaf de introductie, Magic flat® bediening leverbaar vanaf voorjaar 2019

TOT 186 LITER AAN SLIMME OPBERGRUIMTE

Ergonomische en praktische opbergruimten en -vakken waren al vanaf de eerste ontwerpschetsen en technische keuzes essentieel voor de ontwerpers, want in de nieuwe Citroën Berlingo moest zoveel mogelijk bewegingsvrijheid en comfort komen. In totaal zit er in de nieuwe Citroën Berlingo 186 liter aan slimme opbergruimte.

De nieuwe generatie Modutop®, het functionele dak van de nieuwe Berlingo is symbolisch voor de ludospace en biedt al 92 liter opbergruimte in onder meer een dakkoffer die bereikbaar is vanaf de achterste zitplaatsen (2e zitrij) of vanuit de bagageruimte (apart openende achterruit) en een inhoud heeft van 60 l en 10 kg, een in vakken verdeelde, transparante boog die normaal loze ruimte over de gehele lengte van de auto benut en ook opbergvakken boven de 1e zitrij.

De nieuwe Berlingo beschikt ook over twee dashboardkastjes: één onder (open of afgesloten, afhankelijk van de versie) met ruimte voor een fles van 0,75 l en één daarboven, de zogenaamde Top Box, waar ruimte voor kwam doordat de airbag in de hemel werd weggewerkt (Airbag in Roof-systeem). De Topbox kan gekoeld worden (afhankelijk van de versie), is voorzien van een USB-aansluiting en een jack-audioaansluiting en biedt ruimte voor een 15 inch laptop.

In de nieuwe Berlingo is handige ruimte voorzien voor alledaagse voorwerpen van allerlei afmetingen en persoonlijke spullen zoals, papieren, pennen, doekjes en autopapieren. Zo zijn er meerdere opbergruimtes (waaronder één met een draadloze oplader voor smartphones), een open vak vóór het radiodisplay, een afgesloten vak boven het instrumentenpaneel en een lade onder de bestuurdersstoel, bekerhouders, en portiervakken in twee delen, waarvan  één met voldoende ruimte voor een 1,5 liter fles. Voor de kinderen zijn er vliegtuigtafeltjes achterop de rugleuning van de bestuurdersstoel en de passagiersstoel.

EEN ZEE VAN LICHT

De nieuwe Citroën Berlingo heeft een licht interieur, dankzij het grote glasoppervlak van 6,4 m2 door de grote voorruit, de zijruiten in de zijschuifdeuren die nu ook kunnen zakken en de achterste zijruiten. In combinatie met Modutop® (afhankelijk van de versie) zorgt het grote panoramische glazen dak voor een zee van licht. Het kan desgewenst worden verduisterd met de elektrische zonnewering. Bovendien zijn er leeslampjes voor iedere achterste zitplaats en vanaf nu ook sfeerverlichting die het doorschijnende deel van de opbergboog accentueert.

EEN LUDOSPACE MET 19 RIJHULPSYSTEMEN

Het is een geruststellend idee dat de nieuwe ludospace van Citroën gebruik maakt van veel moderne, handige technologieën. De nieuwe Citroën Berlingo beschikt over de nieuwste snufjes, waaronder 19 rij- en parkeerhulpsystemen. Hij garandeert een hoog veiligheidsniveau door in te grijpen op een moment van onoplettendheid en door de kans op ongevallen te verkleinen.

  • Head-up kleurendisplay: met dit systeem heeft de bestuurder nuttige rijgegevens tot zijn beschikking binnen zijn gezichtsveld. De gegevens (rijsnelheid, aanwijzingen van de snelheidsregelaar/-begrenzer…) worden constant in kleur weergegeven, zodat de bestuurder zijn ogen op de weg kan blijven houden.
  • Active Lane Departure Warning System: systeem dat gebruik maakt van een camera die doorgaande of onderbroken lijnen herkent en detecteert of de auto onbedoeld wegmarkeringen in de lengterichting overschrijdt. Zodra het systeem een risico van onbedoelde overschrijding waarneemt, stuurt de stuurinrichting geleidelijk tegen om de auto op de oorspronkelijke rijstrook te houden. Tijdens de correctie knippert er een lampje. Als de bestuurder de ingezette koers wil handhaven, kan hij de correctie tegenhouden door het stuur stevig op zijn plaats te houden (bijvoorbeeld tijdens een uitwijkmanoeuvre). De correctie wordt onderbroken zodra de richtingaanwijzers worden aangezet. De rijsnelheid moet tussen de 65 en 180 km/u liggen.
  • Driver Attention Alert: systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer zijn waakzaamheid afneemt. Dit systeem beoordeelt de alertheid van de bestuurder door afwijkingen in de koers ten opzichte van de rijbaanmarkeringen te analyseren met behulp van de multifunctionele camera bovenaan de voorruit. Deze functie is met name geschikt voor wegen waar meer dan 65 km/u wordt gereden.
  • Coffee Break Alert: systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer het tijd is om een pauze te nemen wanneer hij langer dan twee uur met een snelheid van meer dan 65 km/u heeft gereden.
  • Uitgebreide verkeersbordenherkenning en snelheidsaanbevelingen: systeem dat automatisch bepaalde verkeersborden herkent en leest, zoals borden met een snelheidsbeperking en om het einde van de snelheidsbeperking aan te geven, met behulp van de multifunctionele camera bovenaan de voorruit. Het pictogram van het bord en de door de camera waargenomen toegestane maximumsnelheid worden dan weergegeven op de 3,5 inch kleurenmatrix van het instrumentenpaneel en in het vlak van het head-up display. De informatie wordt bijgewerkt zodra je een signaleringsbord passeert en het systeem houdt tevens rekening met informatie over snelheidsbeperkingen afkomstig van de kaarten van het navigatiesysteem.
  • Adaptieve snelheidsregelaar met STOP-functie (op EAT8): systeem dat twee functies uitvoert met behulp van de multifunctionele camera bovenaan de voorruit: automatische handhaving van de rijsnelheid op de door de bestuurder ingestelde waarde, en automatische aanpassing van de afstand ten opzichte van uw voorligger. Dit systeem ziet de voorligger die in dezelfde richting rijdt. Het past automatisch de rijsnelheid aan de voorligger aan door af te remmen op de motor of in te grijpen in het remsysteem (in het laatste geval gaan de remlichten aan), om een constante afstand te handhaven:

- Als de voorligger langzamer gaat rijden, remt het systeem de auto af (tot 30 km/u met een handgeschakelde versnellingsbak), of brengt hij de auto helemaal tot stilstand (met de automatische transmissie EAT8).

- Als de voorligger versnelt of van rijbaan verandert, neemt de snelheid van de auto geleidelijk toe tot de ingestelde snelheid is bereikt.

- Als de bestuurder zijn richtingaanwijzer gebruikt om een langzamer rijdende voorligger in te halen, staat het systeem het tijdelijk toe om de voorligger te naderen om te kunnen inhalen, zonder dat de ingestelde snelheid wordt overschreden.

  • Dodehoekdetectie: systeem dat de bestuurder attent maakt op de aanwezigheid van een auto in de dode hoek via een oranje lampje in de buitenspiegels.
  • Active Safety Brake: noodremsysteem met geluidssignaal en visuele waarschuwing dat de kans op een aanrijding van voren verkleint door in de plaats van de bestuurder te remmen als deze niet snel genoeg reageert. De multifunctionele camera bovenaan de voorruit neemt obstakels waar, zoals een auto die in dezelfde rijrichting rijdt of stilstaat. Wanneer de auto tussen de 5 km/u en 85 km/u rijdt, stelt het systeem automatisch het remsysteem in werking wanneer de kans op een aanrijding met een bewegende auto wordt waargenomen. De snelheid van de auto komt niet boven de 80 km/u wanneer er een stilstaande auto gedetecteerd wordt, en niet boven de 60 km/u in geval van een voetganger.
  • Post Collision Safety Brake: systeem dat de remmen in werking stelt na een aanrijding en de schade beperkt.
  • Automatische schakeling tussen groot- en dimlicht: systeem dat in het donker automatisch overschakelt van grootlicht naar dimlicht, afhankelijk van het omgevingslicht en het overige verkeer.
  • Statische bochtverlichting: systeem dat werkt afhankelijk van de stuurhoek en onder de 40 km/u. De rechter of linker mistlamp vóór wordt ingeschakeld in aanvulling op de hoofdbundel van de koplamp om tot maximaal 75° de hoek rechts of links van de auto te verlichten.
  • Handsfree toegang en starten: systeem waarmee de auto vergrendeld, ontgrendeld en gestart kan worden zonder de sleutel tevoorschijn te hoeven halen. De auto herkent de bestuurder zodra zijn hand in de buurt van de voorste portiergrepen of de achterklep komt.
  • Hill Start Assist: systeem dat het wegrijden op een helling vergemakkelijkt door te voorkomen dat de auto onbedoeld wegrolt wanneer het rempedaal wordt losgelaten. Deze functie grijpt in op hellingen van meer dan 3% door de auto 2 seconden te stabiliseren.
  • Parkeersensoren opzij: systeem dat tijdens het manoeuvreren waarschuwt voor obstakels naast de auto doordat gegevens worden opgeslagen die geregistreerd zijn door de sensoren in de voor- en achterbumper van de auto in combinatie met de koers van de auto.
  • Achteruitrijcamera met Top Rear Vision: systeem waarmee de nabije omgeving van de auto wordt weergegeven op het touchscreen met behulp van een 180° panoramische camera. De camera wordt gecombineerd met een parkeerhulpsysteem dat de bestuurder door middel van een geluidssignaal en een visuele waarschuwing wijst op obstakels in de buurt van de auto. Het scherm is verdeeld in twee delen: links geeft de onmiddellijke omgeving van de auto weer; rechts geeft een bovenaanzicht van de auto. Er kunnen naar wens verschillende aanzichten van de omgeving worden weergegeven: een standaardweergave, een 180°-weergave en een zoomweergave (deze weergave verschijnt automatisch bij het benaderen van een obstakel).
  • Trailer Stability Control: voor auto's met een trekhaak (af-fabriek optie) is de nieuwe Citroën Berlingo voorzien van stabilisatie van de aanhanger. Deze extra functie van het ESP-systeem detecteert eventuele slingerende bewegingen van de aanhanger, stelt de remmen in werking om de aanhanger te stabiliseren en grijpt indien nodig in op de werking van de motor om de auto af te remmen. Het systeem neemt de aanhanger waar zodra de stekker daarvan wordt aangesloten op de auto.
  • Elektrische parkeerrem: systeem dat ervoor zorgt dat de parkeerrem automatisch wordt aangetrokken als de motor wordt afgezet en automatisch wordt losgelaten zodra de auto in beweging komt (standaard geactiveerd) of handmatig door aan de bediening te trekken.
  • Grip Control met Hill Assist Descent: Grip Control garandeert aandrijving onder alle omstandigheden en zorgt ervoor dat de auto de aandrijving van de voorwielen aanpast aan het betreffende terrein. De bestuurder selecteert een van de vijf modi met het daarvoor bedoelde wieltje in de middenconsole (standaard, sneeuw, modder, zand, ESP OFF). In combinatie met Grip Control helpt Hill Assist Descent om de auto zelfs op steile hellingen in een lage snelheid te houden. Deze technologie zorgt ervoor dat de juiste koers gehandhaafd wordt, waarbij voorkomen wordt dat de auto tijdens het afdalen gaat glijden of vooruit schiet, zowel vooruit als achteruit rijdend. 
  • Park Assist: systeem dat parkeren gemakkelijker, minder stressvol en veiliger maakt. Actieve ondersteuning bij het fileparkeren en achteruit inparkeren. Het systeem zoekt op verzoek van de bestuurder automatisch een parkeerplek en stuurt de auto er vervolgens veilig in.

 

4 CONNECTIVITEIT-SYSTEMEN

In de nieuwe Citroën Berlingo zitten vier connectiviteit-systemen voor online aansluiting en infotainement zodat de digitale wereld van de klant en zijn auto naadloos op elkaar laten aansluiten.

  • Mirror Screen met Android Auto, Apple CarPlay™ en MirrorLink®: dit systeem maakt het mogelijk om de apps van een smartphone veilig te gebruiken op de 8 inch tablet met touchscreen.
  • CITROËN Connect Nav: het allernieuwste met 3D verbonden navigatiesysteem met vele handige functies. Dit systeem is gekoppeld aan een 8 inch tablet met touchscreen dat al reageert op de aanraking van een vingertop en maakt gebruik van spraakherkenning voor de functies navigatie, bellen en media, zodat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden. Dit systeem is gekoppeld aan online services zoals TomTom Traffic voor real time verkeersinformatie, het vinden van tankstations en parkeergarages en prijsinfo daarover, het weerbericht en lokaal zoeken naar POI's. Gevaarlijke zones zijn optioneel.
  • CITROËN Connect Box met Pack SOS en bestaat uit: de diensten noodoproep en pechhulpoproep met plaatsbepaling. Bij een ongeval of een andere situatie waarin dringend ingrijpen is vereist, kunnen de benodigde hulpdiensten worden opgeroepen, hetzij automatisch, hetzij doordat een inzittende van de auto de knop ‘SOS’ indrukt. Deze gratis dienst is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. Om de klant nog meer zorgen uit handen te nemen, kan het call center ook gebeld worden door de knop met het Citroën-logo ingedrukt te houden.
  • Draadloos opladen voor smartphones, op een speciaal daarvoor bedoeld plek. Gloednieuw systeem voor het draadloos opladen van een grote verscheidenheid aan smartphones en apparaten die compatibel zijn met de Qi-standaard, dankzij een oplaadmat op de daarvoor bedoelde plek in de middenconsole. Hierbij worden in het oog springende en plaats innemende kabels overbodig. De draadloze elektrische energieoverdracht berust op het principe van magnetische inductie.



EEN RUIM MOTORENAANBOD

In de nieuwe Citroën Berlingo is uiteraard ook gezorgd voor rijplezier van het hoogste niveau. Niet in de laatste plaats door een nieuw, licht en efficiënt platform te combineren met de nieuwste zuinige motoren met een lage CO2-uitstoot. 

De nieuwe Berlingo biedt een gamma benzine- en dieselmotoren, geschikt voor gebruik in de stad, maar ook voor daarbuiten. Het zijn motoren die optimaal presteren en tegelijkertijd het milieu zo min mogelijk belasten.

De nieuwe Citroën Berlingo biedt de 8-traps automaat EAT8 bij bepaalde motoren aan voor meer rijcomfort op alle afstanden.

  • PureTech benzineaanbod: de PureTech 110 S&S met handgeschakelde 6-versnellingsbak en PureTech 130 S&S EAT8*
  • BlueHDi dieselaanbod: de BlueHDi 75 met handgeschakelde versnellingsbak, de BlueHDi 100 met handgeschakelde versnellingsbak, de BlueHDi 100 S&S met handgeschakelde versnellingsbak, de BlueHDi 130 S&S met handgeschakelde 6-versnellingsbak of EAT8

* De PureTech 130 S&S EAT8 is leverbaar vanaf de tweede helft van 2019

De nieuwe Berlingo beleeft over een paar weken zijn wereldpremière op het Autosalon van Genève en is te koop vanaf de tweede helft van 2018 (verschilt per land).

TECHNISCHE GEGEVENS

Lengte: 4,40 m maat M / 4,75 m maat XL
Breedte: 1,85 m
Hoogte: 1,81 m (minimumhoogte zonder dakdragers / 1,84 m minimumhoogte met dakdragers - afhankelijk van de versie)
Inhoud bagageruimte: 775 l maat M / 1050 l maat XL

Top