Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

KDemaerschalk_Ypres.jpg

Top-10 voor het Citroën Belux Junior Team

Tijdens een heel bewogen editie van de Rally van Ieper werden de rijders van het Citroën Belux Junior Team niet echt gespaard van pech in de Westhoek. Guillaume Dilley moest op vrijdagavond al de handdoek gooien.

Kevin Demaerschalk verloor heel wat tijd met een lekke band in de eerste proef, maar zette nadien enkele uitstekende tijden neer. Die spectaculaire comeback resulteerde uiteindelijk in een mooie negende plaats.

De Rally van Ieper is één van de meest populaire en hoogstaande wedstrijden van de Belgische en internationale rallykalender en loste ook dit jaar alle verwachtingen in. Het blijft een rally die zowel rijders als wagens zwaar op de proef stelt. Voor de start hadden de twee rijders van het Citroën Belux Junior Team het doel om elke fout of lekke band te vermijden. Voor Kevin Demaerschalk kon de wedstrijd echter niet slechter beginnen.

"Ik reed na al enkele kilometers in de openingsproef van Dikkebus lek", stelde de jonge rijder uit Hoeilaart. "Blijkbaar lag er iets in de koord van een naar mijn mening onschadelijke bocht naar rechts. Er waren nog ongeveer tien kilometer te gaan, dus moest het wiel worden vervangen. Samen met Bram slaagden we daar heel snel in, maar het kostte ons nogal wat tijd om de lekke band opnieuw in de koffer te krijgen. De band was immers gedeeltelijk van de velg gelopen en nam dus te veel plaats in. Het was onmogelijk om de kofferklep te sluiten. Zo gingen er dus nog eens twee minuten verloren."

Kevin zette in de resterende proeven op vrijdag nog enkele goede tijden neer en eindigde die eerste etappe op een 25ste plaats. Voor Guillaume Dilley was de rally op dat moment al afgelopen. "We zaten nochtans helemaal op schema. We waren vast van plan om die eerste dag tegen een voorzichtig tempo af te werken", legt Guillaume uit. "We reden tegen een goed ritme en zaten makkelijk in de top-10. We waren er sowieso van overtuigd dat de wedstrijd op zaterdag pas echt zo beginnen. Jammer genoeg kregen we dan een alarm van de motor door. En hoewel we onmiddellijk zijn gestopt, was de opgave onvermijdelijk. Jammer, maar dat is de harde wet van de autosport."

De tweede dag van de Rally van Ieper bestond uit tien chronoritten, die Kevin Demaerschalk de gelegenheid gaven om nog enkele mooie tijden neer te zetten, waardoor hij in de tussenstand heel wat plaatsen wist te winnen. "Nadat we in de aanvangsfase zoveel tijd hadden verloren was de inzet uiteraard niet langer hetzelfde. Maar ik heb er toch nog plezier aan beleefd en heb vooral nog wat meer ervaring opgedaan aan het stuur van de DS 3 R5. In de loop van de dag hebben we uiteraard ook aan de afstellingen van de wagen gewerkt, om zo de DS 3 nog wat meer onder de knie te krijgen. Het belangrijkste was dat we aan de finish stonden. Dat is ons zonder enig probleem gelukt. We zetten nog enkele goede tijden neer, zelfs toen er vooraan nog hard gestreden werd. Ik mag dus tevreden zijn over mijn rally. Alleen jammer van die lekke band..."

De DS 3 R5 waren duidelijk de smaakmakers van de Belgische manche van het Europees kampioenschap rally. Vooral de bolide van Stéphane Lefebvre, Citroën Racing-rijder, en Xavier Portier. Op zaterdagochtend zorgde het Frans-Belgische duo voor een stunt door de eerste zes snelste tijden neer te zetten, die bovenop de twee scratches van daags voordien kwamen, ondanks een weinig gunstige startpositie. Net toen hij zich opmaakte om de kop van de wedstrijd over te nemen, moest de Nordist in de veertiende proef de strijd staken. Toch leverde zijn prestaties Stéphane Lefebvre de Colin McRae Flat Out Trophy op.

"Onze rijders hadden tijdens deze wedstrijd echt geen geluk", stelde Anouk Van Vliet, hoofd communicatie van Citroën Belux. "We konden evenwel vaststellen dat de DS 3 R5 nog maar eens heeft bewezen een heel competitieve wagen te zijn, die gedurende een hele tijd de rally aanvoerde. Stéphane Lefebvre vocht lange tijd voor de overwinning, alvorens de strijd te moeten staken, net zoals Guillaume. Na zijn lekke band die hem heel wat tijd kostte zette Kevin een mooie prestatie neer, waardoor hij uiteindelijk nog als negende finishte. Maar de pechduivel heeft de DS 3 R5 en het Citroën Belux Junior Team in Ieper wel parten gespeeld.

Top