Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

CBJT_visuel

Te veel pech voor het Citroën Belux Junior Team…

Na de zesde plaats van Guillaume Dilley in de Spa Rally en het podium van Kevin Demaerschalk in de TAC Rally waren de verwachtingen voor de twee rijders van het Citroën Belux Junior Team bij de start van de Rallye de Wallonie hooggespannen. Guillaume Dilley wist tot het eind om de tweede plaats te strijden maar moest uiteindelijk opgeven, net zoals zijn teammaat Kevin Demaerschalk eerder ook had moeten doen.

De Rallye de Wallonie is op zich al een lange en lastige wedstrijd en werd dit jaar door de capriolen van de weergoden nog wat moeilijker gemaakt. Vrijdagavond regende het op de Citadel, en ook op zaterdag kruidde de neerslag het spektakel nog wat extra. En hoewel op zondag de zon boven het parcours in en rond Namen scheen, waren de wegen er niet minder lastig om geworden. Toch waren het mechanische problemen die het einde van de wedstrijd betekende voor Kevin Demaerschalk (al heel vroeg in de rally) en voor Guillaume Dilley (in het zicht van de streep).

Voor Kevin Demaerschalk werd het helaas een korte rally. Te kort. Drie korte proeven, en dat was dat. "Een rally om zo snel mogelijk te vergeten," stelde de ontgoochelde rijder uit Hoeilaart. "Na ons podium in Tielt waren we uiteraard heel gemotiveerd om die prestatie hier dit weekend te bevestigen. Maar we hadden al snel door dat het onze rally niet zou worden... Vrijdagavond, op de Citadel, gedroeg de wagen zich al heel vreemd. Er werd een probleem bij de ophanging vastgesteld. En 's anderendaags, bij de eerste proef op zaterdag, voelde ik een ander probleem. In de volgende proef gaf de benzinepomp de geest..."

Guillaume Dilley had dan weer een goede start. Na de dubbele doortocht op de Citadel was hij vijfde van de veertien R5-bolides die aan de start stonden en na de eerste lus op zaterdag prijkte hij op een uitstekende vierde plek in de algemene rangschikking. "François Duval had dan wel wat voorsprong genomen, maar daarachter volgde een secondenstrijd met Freddy Loix, Xavier Bouche, Vincent Verschueren en mezelf. Het was een heel mooie strijd en ik was heel tevreden over mijn wedstrijdritme in die aanvangsfase. Dat had ik niet echt verwacht, want ik was eigenlijk van plan om geleidelijk aan het tempo op te voeren."

Zaterdagavond stond Guillaume Dilley nog altijd op een vierde plaats en hij was vast van plan van de zondagetappe gebruik te maken om een podiumplaats te veroveren. Misschien zelfs de tweede plaats, net achter Freddy Loix. Jammer genoeg bleek de rally vier chronoritten te lang. "Tijdens de refueling bij de laatste assistentiezone begaf de koppeling het. Dat is autosport. Tuurlijk ben ik wel wat ontgoocheld, maar ik ben tegelijk ook tevreden over mijn wedstrijd en zeker over het ritme dat ik kon aanhouden. Ondanks kleine motorhaperingen, die staken zaterdagnamiddag de kop op, konden we steeds met Verschueren en Bouche strijden om de tweede plaats. Daar reed ik op een niveau waar ik misschien wel niet werd verwacht..."

"Rally is een mechanische sport en we weten allemaal dat dit er bij hoort", stelde Anouk van Vliet, directeur communicatie bij Citroën Belux. "Het is uiteraard moeilijk te verwerken als beide rijders de strijd moeten staken. Ze wisten allebei te bewijzen over het nodige potentieel te beschikken. Hier hebben ze dat helaas niet tot het eind kunnen tonen."

Ook Yves Matton was op de proeven van de Rallye de Wallonie aanwezig en kon die vaststelling alleen maar beamen. "In deze wedstrijd wisten François Duval en Guillaume Dilley het potentieel van de DS 3 R5 duidelijk te bevestigen. Guillaume zette een heel mooie wedstrijd neer en bewees dat hij aan het stuur van een bolide uit de topcategorie van het BRC heel snel vooruitgang boekt. Zijn tijden tonen aan dat hij heel snel leert. Net zoals in Spa rijdt hij een heel mooie wedstrijd. Wat Kevin betreft: zijn vroege opgave verhinderde dat hij zijn prestatie van Tielt kon bevestigen. Dit is de tweede voortijdige opgave om mechanische redenen op drie rally's. Bovenop het feit dat hij de strijd moest staken komt ook nog het grote probleem dat hij voor de start van de belangrijkste afspraak van het seizoen, de Rally van Ieper, onvoldoende wedstrijdkilometers in de benen dreigt te hebben."

Top