Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies


Citroën Racing

Het engagement van Citroën in de autosport

Verhaal van waarden

Van de croisières Noire et jaune in 1924 en 1931, over het succes in Parijs-Dakar en de WRC, tot het engagement en de WTCC-titels in 2014, het Merk past zijn creatieve en technologische waarden sinds het prille begin toe op de autosport.

CITROËN RACING VANDAAG

De 196 mannen en vrouwen van het departement competitie van het Merk dragen in de fabriek van Citroën Racing in Versailles Satory, net als op de terreinen van al hun vestigingen, dagelijks bij tot het opzetten van een echt laboratorium van Créative Technologie en avant-garde.

De fabriek van Satory

De bouw van de auto's

De logistiek

De Citroën Racing-fabriek, die sinds het  jaar 2000 gevestigd is in Satory, vormt de ruggengraat van deze heuse winnende machine.

Van de tentoonstellingshall over de kantoren van de ingenieurs, de verschillende ateliers, laboratoria, het magazijn voor wisselstukken en tot de montagehall, de 19 allée des Marronniers beschermt in zijn 15.000 m² - en daarnaast met het aanpalende testritcircuit van Val d'Or - alle knowhow van alle merken Citroën en DS wat competitie betreft.

DE BOUW VAN DE AUTO'S

Ontdek stap voor stap de grote fases van de productie van de competitiewagens door Citroën Racing.

CAM-ontwerp

Citroën Racing - CAM-ontwerp

Van het algemene design tot het kleinste detail, meer dan 4.000 plannen worden bij de realisatie van een nieuwe auto uitgewerkt op de CAM-stations. Citroën Racing baseert zich voor de berekeningen met betrekking tot materiaalbestendigheid en mechaniek van de niet-vaste stoffen op technologieën die door de Groep PSA ontwikkeld werden.

Laboratorium kunststoffenverwerking

Citroën Racing - Laboratorium kunststoffenverwerking

Het is in dit laboratorium dat de DS 3 WRC bijvoorbeeld geboren werd. Een eerste maquette op schaal ¼ heeft, bovenop de realisatie van een model op schaal 1, inderdaad gezorgd voor de verfijning van het design en voor de eerste testritten in de windtunnel.

Koetswerklaboratorium

Citroën Racing - Laboratorium blikwerk

De opdracht van dit laboratorium is het bouwen van de chassis. De technici vertrekken van een standaard naakte carrosserie. Ze versnijden de buizen van de rolkooi, stellen ze af en lassen ze. Hetzelfde doen ze met de transmissietunnel, de verankeringspunten van de ophanging en de verschillende verstevigingen.

Motordepartement

Citroën Racing - Motordepartement

We blijven bij het voorbeeld van de DS 3 WRC: het is in dit departement dat 100% van de onderdelen van een motor voor de eerste keer door Citroën Racing ontworpen werd, tot zelfs het cilinderblok dat onmiddellijk omhuld wordt door een aluminium blok. Om een motor te assembleren en hem te testen op de testbank - die zich in de aanpalende ruimte bevindt - zijn ongeveer twee weken nodig.

Laboratoria "mechanische onderdelen"

Citroën Racing - Laboratoria

Twee laboratoria, "Ophanging sturing remmen" en "versnellingsbakken en transmissie" groeperen elk de werkplekken bestemd voor de mechanische onderdelen zoals de schokdempers, driehoeken, onderstellen, remmen, sturing voor het eerste labo en versnellingsbakken en transmissie voor het tweede.

Laboratorium elektriciteit en elektronica

Citroën Racing - Laboratorium elektriciteit en elektronica

Het laboratorium elektriciteit en elektronica is belast met de productie van de elektrische bundel. Er zijn ongeveer 7 weken nodig om elke elektrische bundel, die uit duizenden verbindingspunten bestaat, te monteren.

Laboratorium metrologie

Citroën Racing - Laboratorium metrologie

Ongeacht van waar de elementen die de competitiewagens zullen samenstellen, vandaan komen - laboratoria van de fabriek of onderaannemers - ze zullen allemaal onder handen genomen worden in dit laboratorium van metrologie dat over 3D-meeteenheden beschikt.

Montagehall

Citroën Racing - Montagehall

Nadat ze een poosje opgeslagen werden in het magazijn, worden de wisselstukken geassembleerd in de hoofdmontagehall. Deze ruimte is opgedeeld in twee grote delen en ontvangt enerzijds de auto's die in competitie zullen rijden en anderzijds de testwagens.

De logistiek

De Logistiek bij Citroën Racing in het kader van het Wereldkampioenschap WRC en WTCC bestaat uit:

• gemiddeld 40 personen op elke race en 20 personen per testsessie.
• 25 races in de twee kampioenschappen en een vijftiental testsessies.
• 20 vrachtwagens voor de races en de testsessies.
• 12 containers over heel de wereld voor de intercontinentale WRC- en WTCC-races.
• 10 ton luchtvracht per intercontinentale WRC-race.
• 15.000 maaltijden per jaar.
• 1.500 vliegtickets per jaar.
• 400 huurwagens per jaar.
• 5 logistieke medewerkers en materiaalmeesters (op de weg, installatie).
• 6.500 overnachtingen per jaar.

Top