Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

Sven Nys laat zich verwennen in zijn CITROËN C5 Tourer

Sven Nys in CITROËN C5 Tourer

Sven Nys zomaar als fenomeen omschrijven, is in feite een onderschatting. Twee wereldtitels, ruim 250 overwinningen in het veld, zeven keer de Wereldbeker, twaalf keer in de Superprestige en acht keer in de GvA-Trofee/Bpost bank Trofee, negen Belgische titels, Sportpersoonlijkheid van het Jaar, twee Kristallen Fietsen, Sportman van het jaar… En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Kortom, wie veldrijden zegt, denkt spontaan aan Sven – de Kannibaal van Baal – Nys. En zeggen dat alles begon op de trappers van een onschuldig BMX’je…

Van BMX tot Kristallen fiets

“Zoals zoveel kinderen, zeker? BMX’en waren destijds immers een echte rage. Ik ben begonnen als knaapje van 5. Tot ik op mijn 15de de BMX wat was ‘uitgegroeid’ en ik een sport zocht die tegen die hobby aanleunde. Dat werd om voor de hand liggende redenen veldrijden, precies omdat ik in die discipline mijn techniek en crossgevoel volop kon aanwenden – beter nog dan op de weg. Aanvankelijk combineerde ik het cyclocrossen in de winter met het BMX’en in de zomer, tot ik me dan volop op het veldrijden heb gefocust.”

De juiste keuze, want het leverde Sven Nys een bijna eindeloze palmares op waarbij hij bijna alles heeft gewonnen wat er te winnen valt. Tot zelfs twee Kristallen Fietsen toe. Wat voor een veldrijder, tegenover de verpletterende concurrentie van de wegcollega’s, een niet zo evidente prestatie is. “Maar ook aan de titel van ‘Sportman van het Jaar’ in 2008 hecht ik enorm veel waarde, want die betekende een echte erkenning van en meerwaarde voor onze sport. Het veldrijden is er trouwens alleen maar populairder op geworden. Zo haalt een WK Cyclocross vlot boven de één miljoen kijkers! En als ik er al één wedstrijd mag uitpikken dan is dat toch het WK van 2013 in het Amerikaanse Louisville. De eerste keer ook dat het WK Veldrijden op een ander continent werd georganiseerd. En dat geeft mijn tweede WK-titel nog meer cachet.”
Olympische Spelen

Terwijl hij de concurrentie het nakijken geeft in het veldrijden, staat Sven Nys ook stevig zijn mannetje in het mountainbiken. “In 2005 won ik mijn eerste Belgische MB-titel bij de profs. Het mountainbiken begon overigens in een periode dat ik alles had gewonnen in het veldrijden. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en vond die in het mountainbiken. Ook al omdat ik eens naar de Olympische Spelen wou en het veldrijden nog steeds geen Olympische discipline is. De Olympische Spelen waren dan ook een extra motivatie en op die Spelen van 2008 in Peking eindigde ik negende. Een toch wel mooie prestatie, want het was er bloedheet – en ik kan al niet zo goed tegen de warmte – er hing smog en boven de 1000 meter is er sowieso al iets minder zuurstof. Vergeet ook niet dat ik – net omdat ik niet veel mountainbikewedstrijden rijd – vanuit de achterste gelederen moest starten. Ik mag dan ook met gepaste trots terugblikken op mijn prestatie.”
Wegkoersen

Sinds 2 mei is Sven bezig aan een fors mountainbikemenu dat startte in Houffalize en piekte met het EK in Sankt-Wendel ¬op 8 juni, waar hij overigens knap vijfde eindigde! ‘’Verder rijd ik op de weg ook nog de IWT Trofee in Oetingen, het BK in Wielsbeke en de Ronde van Vlaams-Brabant. Die wedstrijden op de weg zijn noodzakelijk om het verlies aan snelheid terug weg te werken. Vooral met de snelle parcours aan het begin van het veldritseizoen, wanneer de omlopen er meestal droog en dus niet zo zwaar bij liggen. Dat crossseizoen start op 10 september in Las Vegas, waarna het ‘circus’ eind september terug bij ons zijn tenten opslaat. Dat klinkt misschien laconiek, maar er heerst toch een speciale sfeer rond de cross. In geen enkele andere sport kan je als supporter zo dicht bij de atleten komen en langs een omloop staan al snel zo’n 20.000 joelende toeschouwers verzameld.”
Dagelijks 6 tot 7 uren op de fiets

Blijft dan de vraag waar Sven Nys op zijn 37ste nog steeds de moed put om een bijna heel jaar door de loodzware modder te baggeren én ondertussen al dat jonge geweld op een respectabele afstand te houden… “Ik put mijn motivatie uit de rustige gedachte dat zij aan zet zijn. Als het hen niet lukt, geeft mij dat de grootste genoegdoening. Plus dat ik ook kan terugvallen op mijn jarenlange ervaring. Maar ik leef nog altijd 200% voor mijn sport en beschik gelukkig over een goede conditie en gezondheid terwijl zware kwetsuren zijn uitgebleven. Het is ook een manier van leven geworden. Ik heb er veel meer voor teruggekregen dan ik ervoor moet opofferen. En, eerlijk, ik houd ervan, want het blijft een aangenaam leven.”

Een dagje Sven Nys varieert dan ook enorm. “Er is het mountainbiken, de wedstrijden op de weg en in het veld… Per dag zit ik toch 6 tot maximaal 7 uren op de fiets. En er is ook nog kiné, fitness, de stages, zoals onlangs nog in Mallorca waar ik vooral veel kilometers heb gemaakt. Kortom, er gaat geen dag voorbij dat ik niet op de fiets zit.”
Ruim, stil en snel

En wat wil een veldrijder na een slopende wedstrijd of urenlang trainingssessie? Zich zo snel mogelijk ergens comfortabel neervleien. Dit soelaasbrengende comfort vindt Sven Nys sinds kort in de goedgevormde lederen zetels van zijn CITROËN C5 Tourer…

“Citroën is altijd mijn grote liefde geweest. In Mallorca heb ik steeds een Citroën Picasso ter beschikking en Isabelles (Svens echtgenote, red.) eerste wagen was een Xsara. Ik vind deze CITROËN C5 Tourer een zeer klassevolle wagen en tegelijk een uiterst sportieve break. Het toeval wil ook dat ik goed bevriend ben met Citroën-dealer Van Kelst in Schriek. De keuze was dan ook snel gemaakt: het is een 2.2 diesel full option geworden.
Het valt ook op dat het een heel stille wagen is, hij schakelt zeer soepel en heel precies en kan eveneens zeer sportief uit de hoek komen. En ondertussen zweeft hij over het wegdek.
Maar behalve zijn schitterende rijkwaliteiten apprecieer ik ook het enorme volume waarover deze wagen beschikt. Je hebt niet het gevoel dat je opgesloten zit, wat in andere stationwagens soms wel het geval is. De koffer is bovendien vrij groot en mijn fietsen passen er probleemloos in. Trouwens, ik vervoer op training heel wat meer materiaal dan enkel fietsen. Mijn sportdirecteur zelf rijdt dan weer met een Grand C4 Picasso. Maar die wagen mag niet worden ingezet als volgwagen tijdens de wegkoersen vanwege zijn hoogte. De mijne dan weer wel. En reken maar dat hij in beeld zal komen!
Het CITROËN C5 wordt dus dagelijks gebruikt. Ook door Isabelle – en zij reageerde zeer enthousiast op de Citroën, want ze keert terug naar haar roots.”

Belevingscentrum

En terwijl Sven Nys trots naast zijn nieuwe ‘trainingsmaatje’ poseert, geeft hij nog snel volgende uitsmijter mee. “In januari ga ik, samen met mijn agentschap Golazo, op de plaats waar jaarlijks de Grote Prijs Sven Nys wordt gereden een belevingscentrum rond cyclocross opstarten. Behalve een museum over het veldrijden, komt daar ook een cyclocrossschool voor de jeugd en een testparcours. Zowel profs als amateurs zijn er welkom, terwijl ik tevens voor de opleiding van de jongeren teken. Dat belevingscentrum komt er ook dankzij de steun van de provincie. Ik vind het dan ook zeer knap dat we in ons eigenste dorpje met iets van die omvang kunnen uitpakken.”

Sven Nys en crossen, het blijft zo een eeuwigdurend verhaal. Want ook als hij – zoals gepland – over twee jaar de veldritfiets aan de wilgen hangt, zal zijn naam en faam blijven klinken dankzij deze projecten.

Top