Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

sven3

Een dag in het modderspoor van de sportmanager van Sven Nys

Eerder stelde veldrijder Sven Nys zijn Citroën C5 Tourer enthousiast voor. Maar ook zijn sportief manager Jan Verstraeten weet de troeven van zijn Citroën Grand C4 Picasso ruim te appreciëren.

Een sportief manager kent een jachtig bestaan. Zoveel werd duidelijk toen we Jan Verstraeten van het team Crelan AA Drink een dag lang volgden, terwijl hij zijn poulains Sven Nys en Sven Vanthourenhout naar winst begeleidde tijdens de openingswedstrijd van de bpost bank trofee; de Hotondcross – Grote Prijs Mario De Clercq in Ronse. Dus heeft Jan er alle belang bij om af en toe tot rust te komen. Dat lukt perfect achter het stuur van zijn Grand C4 Picasso. Wij namen met een al even groot plezier plaats op de passagierszetel richting Ronse.

Sportief programma

“Als sportief manager moet ik er vooral op toezien dat de jongens niets te kort komen op het vlak van materiaal en kledij. Alle schikkingen en regelingen daarrond zijn voor mij”, schetst Jan Verstraeten. “Tegelijk werk ik – in samenspraak met de renners en coach Paul Van Den Bosch – het sportief programma uit.”

Fenomenale ervaring 

“Sinds maart kwam ook Citroën ons team versterken. En daar ben ik zeer tevreden over. Persoonlijk rijd ik met een Grand C4 Picasso Exclusive Blue HDi, een zeer innovatieve wagen met een fenomenaal rijgedrag”, prijst Jan. “Aangezien ik talloze uren in de wagen vertoef, hecht ik heel veel belang aan het zitcomfort. De zetels met massagefunctie weet ik dus mateloos te appreciëren. Al even positief is het panoramische zicht op het verkeer rondom. Net als het voorbeeldige rijgedrag en de wegligging. Kortom, het is een echt plezier om met deze wagen te rijden.”

Gigantische koffer 

Het spreekt voor zich dat een sportief manager van een cyclocrossploeg een en ander te transporteren heeft. “Dus moet ook de kofferruimte navenant zijn. Met de Grand C4 Picasso krijg je vlot elke bagage verstouwd. En dankzij de moduleerbare en verschuifbare zetels heb je tal van opties. Maar zelfs zonder dat de zetels naar voor worden geschoven, blijft de bagageruimte voldoende groot. Wanneer in bepaalde gevallen extreem grote stukken moeten worden getransporteerd, kun je de zetels onder de vloer wegklappen. Waardoor je een toch wel zeer gigantische koffer verkrijgt. Een zoveelste pluspunt”, stipt Jan aan, terwijl hij het rennerspark op de flanken van de Hotondarena opdraait.

Van hot naar her

Dat is meteen het startsein van een zoveelste hectische dag. Een babbel en briefing met renners en mecaniciens, een vriendelijk woord en handtekening voor de fans, een blitzbezoek aan het vipdorp, het vrolijk jennen van de concurrentie, een laatste controle van het materiaal… en dan gaat het op de reservefiets richting start. “Die reservefiets is nodig mocht Sven materiaalbreuk kennen bij de start. Zo kan hij onmiddellijk weer verderrijden. Tijdens de wedstrijd zelf houd ik me afzijdig in de materiaalpost en loop ik wat van links naar rechts om Sven de nodige richtlijnen en tijdsverschillen door te geven.”

Uitputtingsslag

Dat geloop van links naar rechts is behoorlijk eufemistisch uitgedrukt. Met zijn smartphone in de hand – waarmee hij de tijdsverschillen én weersvoorspelling minutieus bijhoudt – host Jan wippend over de nadars en afsluitingen van hot naar her. Om tussendoor ook nog wat interviews aan de Sporza-reporters te geven. Op de flanken van de Hotond – een nijdige heuvel van 151 meter hoog, waar destijds spectaculaire motorcrossraces werden gehouden – is dit ook voor de sportief manager een uitputtingsslag. Halfweg de cross heeft Nys al een voorsprong van 58’ bijeengefietst. Behoudens pech kan Sven de zege niet meer mislopen. En een halfuurtje later staat hij dan ook te glunderen op het hoogste trapje van het podium. Jan was toen al tijdens de laatste ronde, met een propere fiets, naar de top bovenaan de Hotondberg gespurt…

 

 

 

Top