Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

640x360_la_fievre_rally

De rallykoorts slaat toe in Argentinië

Argentinië verwelkomt de vijfde manche van de kalender 2014. Het team van Citroën Racing blijft onoverwonnen op de wegen van de Rally van Argentinië.

Mads Østberg / Jonas Andersson en Kris Meeke / Paul Nagle zullen plaatsnemen in de twee DS3 WRC’s die worden ingezet door het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team.
Citroën Racing heeft in het kader van het Rally Wereldkampioenschap negen opeenvolgende overwinningen op zijn naam staan in Argentinië.

Citroën en de Rally van Argentinië: een passioneel verhaal …

Wanneer autosport en passie in één en hetzelfde gesprek aan bod komen, zijn Citroën en Argentinië nooit ver weg. Na een eerste leerseizoen in 2003, blijft het Citroën Racing team onoverwonnen op de wegen van de Rally van Argentinië. Sinds 2004 zijn de Xsara WRC, de C4 WRC en de DS3 WRC – met eerst Carlos Sainz / Marc Marti en daarna Sébastien Loeb / Daniel Elena in de cockpit – nooit meer verslagen in Carlos Paz.

Met negen opeenvolgende overwinningen voelt Citroën zich dan ook opperbest voor het oog van meerdere honderdduizenden toeschouwers. Onder hen zagen we vroeger ook vaak José-María López. De leider van het WTCC zal er volgend weekend evenwel niet bij zijn, want hij zal op dat ogenblik in Slowakije zitten, achter het stuur van zijn eigen Citroën C-Elysée WTCC.

Drie rally’s in drie dagen

De Rally van Argentinië is naast de grote favoriet van heel wat ploegen ook de meest volledige wedstrijd op de kalender van het Wereldkampioenschap. In de loop van drie dagen racen, moeten de WRC piloten bijzonder specifieke terreinen overwinnen.

Op de compacte en beheersbare aarde van de eerste dag volgen meer technische tracks op de zanderige ondergrond van de regio van Santa Rosa de Calamuchita, en daarna de smalle wegels vol steentjes van de bergen van Traslasierra.

"De Rally van Argentinië is een hoogtepunt van ons seizoen”, benadrukt Marek Nawarecki, die de rol zal spelen van Deputy Team Principal nu Yves Matton wordt weerhouden door het WTCC.

Om zich aan te passen aan deze steeds wisselende omstandigheden, heeft het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zich ver op voorhand voorbereid en rekent het op zijn ervaring. "We maken gebruik van het werk dat is verricht voor Mexico. Voor de afstelling hebben we ons voordeel gehaald uit twee dagen testritten met onze piloten. Uit ervaring bieden we hen oplossingen aan die zijn beproefd op de verschillende Argentijnse specials. Daarnaast maken we gebruik van een database en van hun eigen ervaringen om de set-up van de Citroën DS3 WRC beetje bij beetje te laten evolueren.”

Het is tijdens deze eerste testritten dat de piloot en de ingenieur zich op elkaar moeten afstemmen: “We kennen de afstellingen die we voor iedere racedag moeten gebruiken. We weten welke valkuilen we moeten vermijden. Maar er is ook altijd sprake van een verdere ontwikkeling. Voor de Rally van Argentinië hebben we de mogelijkheid kleine wijzigingen op de afstellingen in te voeren. We hebben die wijzigingen voorgesteld aan onze piloten, en zij hebben ze kunnen vergelijken tijdens de testritten. Het doel is om hen een nieuwe optie te verschaffen die nuttig voor hen zou kunnen blijken.”

Mads Østberg boordevol ambitie

Voor zijn vierde deelname in Argentinië verwacht Mads Østberg de sfeer terug te vinden die de reputatie van de rally heeft gemaakt:"Argentinië staat in de top 5 van mijn favoriete rally’s. De toeschouwers en hun vurigheid zorgen voor een feestelijk sfeertje.”

De Noor heeft het podium al twee keer mogen beklimmen, één keer in Zweden en recent nog in Portugal. Hij kijkt ernaar uit hier een vervolg aan te breien: "We zijn perfect voorbereid. Ik werk op mijn rijstijl om aan competitiviteit te winnen in de Citroën DS3 WRC. We behalen mooie resultaten met de ingenieurs. Het is een lang proces dat niet in enkele weken te voltooien valt, maar ons ritme is nu al veelbelovend!”

In 2012 is deze nummer drie van het Wereldkampioenschap op het podium van de Rally van Argentinië geklommen: "Ik sta te trappelen om in de specials van zaterdag te zitten. Ze zijn snel met veel ritme. Zondag zal ik de confrontatie met Mina Clavero moeten aangaan in de afdaling. Dat belooft een stevige uitdaging te worden op het einde van de rally. Het doel is een goed resultaat neer te zetten. Afhankelijk van de omstandigheden zullen we zien of we wat meer aanvallend uit de hoek zullen komen …"

Een eerste ervaring voor Kris Meeke

In tegenstelling tot Zweden, Mexico en Portugal heeft Kris Meeke al wat ervaring met de Rally van Argentinië. Hij is nochtans nooit naar Carlos Paz getrokken om er het Wereldkampioenschap Rally te bekampen.

Tijdens de testritten in Sardinië hebben Kris en Paul ervaring kunnen opdoen in de Citroën DS3 WRC: "De tests zijn echt goed verlopen. Heel het team werkt hard om voortdurend nieuwe oplossingen te ontwikkelen. We hebben aan motoriek en evenwicht gewonnen. Ik heb vertrouwen in mezelf en in de Citroën DS3 WRC."

Op het podium van de eerste manche van het seizoen zoekt het Britse team naar zijn eerste overwinning op aardeterrein: "We moeten een rally afwerken zonder de minste fout. En dat begint bij een degelijke verkenning.”

Van Buenos Aires naar Carlos Paz

De Rally van Argentinië staat centraal in het Wereldkampioenschap Rally voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Voor Kris Meeke en Mads Østberg begint het evenement al één week voor de eigenlijke start van de race.

De piloten zullen immers deelnemen aan tal van promotionele activiteiten in Buenos Aires vooraleer het vliegtuig op te springen richting Cordoba.

De verkenningen zijn gestart op dinsdag 6 mei vanaf 8u00. Vandaag zal de dag beginnen met de shakedown, gevolgd door de start van de rally en een super special in Carlos Paz vanaf 16u00.

Vrijdag vertrekken de teams naar het noorden rond La Cumbre. Twee specials moeten twee keer doorlopen worden: Santa Catalina / La Pampa (27,09 km) en het immense Ascochinga / Agua de Oro (51,88 km). Een passage van dertig minuten door het assistentiepark is voorzien om 12u18.

De twee specials van zaterdag zijn uitgestippeld in het zuiden. De teams zullen het gesloten park verlaten om 6u25 om zich naar de Vallei van Calamuchita te begeven. Daar zullen de twee passages door San Agustin – Villa del Dique (39,99 km) en Amboy – Yacanto (39,16 km) opnieuw onderbroken worden voor een half uur assistentie.

De laatste dag is korter met slechts 76,78 gechronometreerde kilometers, en zal zich afspelen in het maanlandschap van Giulio Cesare – Mina Clavero (22,07 km) en El Condor – Copina (16,32 km), zonder assistentie. De mythische special van Gulio Cesare zal gestreden worden in de omgekeerde richting van de vorige edities, van de bergtop naar de vallei van Traslasierra.

De tweede passage door El Condor zal als Power Stage dienen. De aankomst zal beoordeeld worden op zondag 11 mei in Carlos Paz vanaf 14u48.

Top