Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

Concept Car C4 Cactus AIRFLOW 2L: Slechts  2L/100 km

C4 Cactus Airflow

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, een heus laboratorium van ideeën dat onthuld wordt op het autosalon van Parijs, speelt in op de sterke punten van de C4 Cactus. 

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, een heus laboratorium van ideeën dat onthuld wordt op het autosalon van Parijs, speelt in op de sterke punten van de C4 Cactus. Deze concept car is een concentraat van design en technologie en biedt op middellange termijn een voertuig aan dat minder dan 2 l/100 km verbruikt.

Het ontstaan van de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L

 

Urbanisatie, milieuwetgeving en een veranderende leefstijl scheppen nieuwe kansen voor de creatieve constructeurs. Het is in deze context en in het kader van het programma "Voertuig 2 l/100 km" van het Plate-Forme Automobile (PFA) dat het C4 Cactus AIRFLOW 2L-project ontstaan is. Doel van het project: klantenoplossingen aanreiken om de uitgaven voor auto's te beperken en de ecologische voetafdruk van verplaatsingen met de auto te verminderen.

Concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, een aerodynamische optimalisatie van het silhouet

Het unieke design van de CITROËN C4 Cactus verzoent esthetiek en gebruiksgemak door vloeiende volumes en sterke grafische elementen functioneel te combineren.

Zo werden een aantal stijlelementen aangepast en werden er andere gecreëerd om de aerodynamica van de auto te optimaliseren. We onderscheiden twee types onderdelen:

Stijlonderdelen met variabele geometrie:

    • Het nieuwe schild vooraan beschikt over drie gestuurde luchtinlaten die geactiveerd worden in functie van het gebruik van het voertuig om een optimale opening te behouden, zowel voor de koeling van de motor als voor de luchtstroom.
    • Mobiele zijdelingse deflectoren werden aan de achterkant van het achterzijpaneel toegevoegd om de luchtstroom rond het voertuig te geleiden.
    • De velgen zijn uitgerust met mobiele luiken die door de centrifugale kracht geactiveerd en gestuurd worden. 

Stijlonderdelen met vaste geometrie:

    • Het voertuig is voorzien van zogenaamde 19" Tall&Narrow-banden van de nieuwste generatie. Deze zeer dunne banden met een grote diameter verbeteren het energetische rendement van het voertuig dankzij hun "ultra ultra" lage rolweerstand (WBRR) en een betere aerodynamica. Ze zorgen ook voor meer comfort dankzij hun grote diameter, waardoor de onregelmatigheden in de weg beter geabsorbeerd worden.
    • Een "Air Curtain"-luchtgordijn werd in de wielkast ingebouwd. Dankzij kleine, verticale, aerodynamische gleuven aan beide uiteinden van het schild vooraan wordt luchtstroom gekanaliseerd langs de wielen en wordt de luchtcirculatie bevorderd.
    • De spoiler werd verlengd en ter hoogte van het schild achteraan werd een afzuigkap ingebouwd om de luchtstroom beter rond de C4 Cactus AIRFLOW 2L te geleiden en zo de turbulenties, die een invloed hebben op de luchtweerstand van de auto, te verminderen.Het onderstel van het voertuig is volledig gestroomlijnd. Het maakt een perfecte luchtcirculatie mogelijk door alle hinderende onderdelen aan de onderzijde van het voertuig te vermijden.Tot slot komt een led-module van koplampen en achterlichten de bestaande vervangen. Zijn geringe elektrische verbruik zorgt voor energie- en dus voor brandstofbesparing.

De evoluties van de C4 Cactus AIRFLOW 2L wat stijl betreft, zijn vooral herkenbaar dankzij hun kleuren en materialen. De moderne, dynamische, oranje kleur die vaak gebruikt wordt in de luchtvaartsector, benadrukt alle aerodynamische elementen en versterkt het technologische karakter van de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L.

De stijlelementen die in het teken van de aerodynamica van de auto staan zorgen ervoor dat de luchtpenetratiecoëfficiënt en de luchtweerstand van het voertuig beperkt blijven en resulteren in een globale winst van 20% wat aerodynamica betreft (hetzij een SCx van 0,55 m2) ten opzichte van het standaardmodel.

Concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, licht en technologisch

 

De C4 Cactus, die in juni 2014 werd gelanceerd, biedt een antwoord op de vragen van vandaag. Hij biedt meer van wat echt van belang is voor de klant en blijft tegelijk betaalbaar. Het budget voor de auto bestaat uit twee grote posten: de aankoopprijs en de gebruikskost. Voor de CITROËN C4 Cactus dalen de gebruikskosten fors dankzij de optimalisatie van het brandstofverbruik: de vrucht van de efficiënte motoren (PureTech in benzineversie en BlueHDi in dieselversie) in combinatie met sterke technische onderdelen die het voertuig lichter maken.

De ontwikkeling van de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L is ook het resultaat van het werken aan een gewichtsvermindering en aan de efficiëntie van de aandrijflijnen.

De Hybrid Air-technologie

De resultaten van de CITROËN C4 Cactus behoren al tot de beste van het segment met een CO2-uitstoot vanaf 82g/km en een verbruik van 3,1 l/100 km voor de dieselversie.

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L gaat nog een stap verder met de Hybrid Air-aandrijflijn. Deze technologie, die door de Groep PSA PEUGEOT CITROËN in januari 2013 en op het salon van Genève 2013 werd voorgesteld, is gebaseerd op de combinatie van meerdere onderdelen of technologieën die hun nut ruim bewezen hebben: een 3-cilinder PureTech-benzinemotor, een opslagsysteem voor energie in de vorm van perslucht, een geheel dat bestaat uit twee hydraulische pompmotoren en een automatische overbrenging die gebruik maakt van een epicyclische aandrijving. Het geheel wordt gestuurd door een supervisor die de bedieningen van de bestuurder beheert om het energieverbruik te optimaliseren.

Er zijn 3 werkingsmodi beschikbaar:

    • Een Air-modus (zero emission) waarbij de persluchtmotor de thermische benzinemotor vervangt.
    • Een benzinemodus waarbij alleen de thermische motor werkt
    • Een gecombineerde modus die de kracht van de thermische motor bundelt met de kracht van de perslucht

 In de C4 Cactus AIRFLOW 2L bestaan beide persluchtreservoirs uit composietmateriaal en bevinden ze zich achteraan het voertuig.

De Puretech 82-motor die al in het standaardvoertuig verkrijgbaar is, werd geoptimaliseerd en aangepast aan deze nieuwe hybride aandrijflijn. De wrijvingsverliezen, die 20% uitmaken van de kracht die een motor verbruikt, werden beperkt dankzij het gebruik van de Diamond Like Carbon-coating, de gewichtsvermindering van de bewegende onderdelen en het gebruik van rollen voor de begeleiding van de draaiende onderdelen. Daarnaast zorgen ook de nieuwe polymeren kussentjes en de olie met zeer lage viscositeit voor nog meer verbetering. In combinatie met de optimalisatie van het verbrandingsrendement wordt het globale rendement van de motor op die manier met 5% verbeterd.

De koppeling van de PureTech 82-motor aan de Hybrid Air-technologie in de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L zorgt voor een vermindering van het brandstofverbruik van 30% en draagt in grote mate bij tot het verkrijgen van een voertuig dat 2 l/100 km zal verbruiken en tegelijk de dynamische prestaties van de PureTech 110 zal benaderen.

Concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, slechts 2 l/100 km

 

De combinatie van deze geavanceerde technologieën zorgt voor een verbruik van 2 l/100 km en maakt het op middellange termijn mogelijk dat een voertuig als de C4 Cactus onder deze kaap duikt.

Dit zeer lage verbruik is het resultaat van:

    • de optimalisatie van het design met een verbetering van 20% van de aerodynamica,
    • de beperking van de rolweerstand (Tall&Narrow-banden)
    • de gewichtsvermindering die het totale gewicht van de auto met 100 kg verlaagt
    • de introductie van de Hybrid Air-technologie die het verbruik met 30% verlaagt.

 

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L is een concentraat van technologieën en knowhow die de wil en de deskundigheid van CITROËN om te innoveren, illustreren, en zo een antwoord bieden op de behoeften van de auto-industrie van vandaag en morgen.

Top