Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

640x360_citroen_a_domicile

CITROËN speelt thuis in Frankrijk

Een week na de openingsmanche van Marrakech zal de FIA WTCC voor het eerst in zijn geschiedenis het Circuit van Paul Ricard aandoen.

    • José-María López leidt het Wereldkampioenschap met een punt voorsprong op Sébastien Loeb. Yvan Muller behaalde geen overwinning in Marrakech en is vijfde.

    • José-María López occupe la tête du Championnat du Monde avec un point d’avance sur Sébastien Loeb.



Zelfs nadat de vlag met het damboordpatroon is opgeborgen, racen de mannen van Citroën Racing nog tegen de klok. Met slechts vier dagen tussen het einde van de meeting in Marrakech en de eerste vrije testritten op het Cicruit Paul Ricard kan het team zich geen moment rust veroorloven. Van zodra de vrachtwagens zijn aangekomen in de Var – na de Middellandse Zee per boot te hebben overgestoken en 2500 km te hebben gereden – zullen de mecaniciens zich met name over de Citroën C-Elysée WTCC van Yvan Muller moeten buigen, die zwaar gehavend uit het ongeval van afgelopen zondag is gekomen.

De schade lijkt indrukwekkend, maar de structuur van het chassis is niet beschadigd. We gaan de wagen dus op tijd kunnen herstellen”, schat Xavier Mestelan, Technisch Directeur van Citroën Racing. “We willen echt dat Yvan over het beste materiaal beschikt zodat hij met gelijke wapens kan strijden. Dat betekent evenwel niet dat we de voorbereiding van de C-Elysées van Pechito en Seb gaan verwaarlozen. Ondanks het werk dat we tijdens de tests hebben uitgevoerd, zijn we nog altijd in de ontdekkingsfase van de wagen.

Een première op het circuit PAUL RICARD

Sinds zijn oprichting in 2005 heeft de FIA WTCC Magny-Cours (2005 en 2006) en Pau (2007 tot 2009) bezocht. De kalender maakt nu opnieuw plaats voor een etappe in Frankrijk, meer bepaald op het Circuit Paul Ricard. Uit de vele mogelijkheden is uiteindelijk een relatief korte opstelling van 3,841 km weerhouden. In tegenstelling tot het tracé van Marrakech, dat bestaat uit een opeenvolging van lange rechte lijnen en stevige remzones, tooit het Franse circuit zich met grote en snelle bochten. Het symbool van Paul Ricard, de opeenvolging van de bocht van Signes en de dubbele rechte lijn van Beausset, is een waar genot voor de piloten!

Ik denk dat het publiek zich aan interessante strijdtaferelen mag verwachten”, voorspelt Yvan Muller. “Ik hou mooie herinneringen over aan Paul Ricard, met name aan de Touring Car World Cup in 1995. Al durf ik de datum bijna niet uitspreken! Ik was toen nog maar aan mijn tweede seizoen in het Supertoerisme toe, maar ik was toch al op de vierde plaats geëindigd.

Dit is één van de circuits die ik het best ken en waar ik het meest van hou”, treedt Sébastien Loeb bij. “Ik hoop erbij te zijn voor de Franse manche van het seizoen. We zullen zien wat de reële mogelijkheden zijn om voorbij te steken. Het zal waarschijnlijk niet makkelijk worden, want de rechte lijnen zijn relatief kort. Ik denk daarom dat de kwalificaties opnieuw een belangrijke rol gaan spelen.
Net als sommige van zijn concurrenten heeft Citroën Racing eind maart testritten uitgevoerd op Castellet. Het lenteweer kon beter, maar deze kennis van het terrein kan enkel in hun voordeel spelen.

LÓPEZ aan de knoppen voor LOEB

Na een haast perfect weekend in Marrakech hebben het team en zijn piloten de leiding van de twee Wereldkampioenschappen overgenomen. Bij de Constructeurs telt Citroën 51 punten voorsprong op zijn achterligger. Bij de piloten is het verschil minder groot. Met een polepositie, een overwinning en een tweede plaats komt José-María López op een totaal van 48 punten, tegen 47 voor Sébastien Loeb. Door zijn forfait tijdens de tweede Marokkaanse race staat Yvan Muller momenteel op de vijfde plaats met 17 punten.

Het verloop van het eerste weekend van het kampioenschap heeft bevestigd dat we over een uitzonderlijke groep piloten beschikken”, benadrukt Yves Matton, Directeur van Citroën Racing. “Ik hoop echt dat Yvan van de overwinning mag proeven en dat hij op zijn beurt aan het succes van 2014 mag beginnen. Ook al hebben we Marrakech gedomineerd, we behouden onze bescheidenheid. We hebben nog erg veel te leren en we beseffen dat onze tegenstanders snel zullen groeien.

Het programma !

Het weekend trapt af met een half uur vrije testritten op vrijdag (12u30). Zaterdag maken twee andere sessies (9u en 11u30) het ons mogelijk om de kwalificatie voor te bereiden (15u). Net als bij de Formule 1 verloopt deze essentiële oefening in drie fasen: : Q1 (20’), Q2 (10’ voor de 12 besten) en Q3 (een ronde voor de vijf snelste uit de Q2).

Zondag wordt het startschot van race 1 gegeven om 13u15 (16 rondes). Na een gesloten afsluiting beschikken de ploegen over amper 15 minuten ‘repair time’ voor race 2 (17u15).

Top