Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

Citroën C4 Cactus verfrissend innovatief

Citroën C4 Cactus Innovation

Plaats van afspraak: hartje Amsterdam, de heimat van stichter André Citroën,  in de lounge van het hippe Aitana Designhotel, het ideale decor voor deze nieuwe wagen van het Merk met de dubbele Chevron.

Nadat de Concept Car C-Cactus op de autosalons van Frankfurt en Brussel tot publiekslieveling werd uitgeroepen en de Citroën C4 Cactus zijn wereldpremière op het salon van Genève beleefde, gaf hij ons onlangs rendez-vous voor een korte testrit. Plaats van afspraak: hartje Amsterdam, de heimat van stichter André Citroën, in de lounge van het hippe Aitana Designhotel, het ideale decor voor deze nieuwe wagen van het Merk met de dubbele Chevron.

Deze compacte berline (C-segment) met de looks van een cross-over verlegt bakens in de automobielwereld. Hij speelt helemaal in op de verwachtingen van hedendaagse bestuurders, die een wagen zoeken met een eigenzinnig design, die comfortabel is en boordevol nuttige technologie zit, aangenaam is om mee te rijden en waarvan het budget geen onaangename verrassingen in petto heeft. Het lijdt geen twijfel dat een wagen die aan al die vragen beantwoordt, zijn plaats in het gamma naast de Citroën C4 makkelijk zal weten te veroveren. Want Citroën C4 Cactus is een innovatieve wagen met een expressieve look, een genereus ruimteaanbod en weergaloze comfortvoorzieningen. Hij zit vol creatieve oplossingen én blinkt uit door een tijdloze eenvoud en dito gebruiksgemak. En het is bovenal een wagen met lage gebruikskosten -en dan hebben we het zowel over de onderhoudskosten als de verbruikscijfers – zonder concessies te doen aan rijplezier.

Opgeruimd staat netjes


Vooraleer we onze C4 Cactus door de drukke ochtendspits van Amsterdam loodsen, krijgen we even tijd om onze testwagen - in de meest luxueus uitgeruste Shine-uitvoering - kritisch te keuren. Ik kan mijn copiloot slechts met wat chantage overtuigen de extraverte gele carrosseriekleur in combinatie met de Black Airbump®-strips te kiezen. Op deze geniale uitvinding, een wereldprimeur van Citroën, komen we later terug. Ondertussen zijn we even onder de indruk van de ruime keuzemogelijkheden die Citroën al bij de lancering van dit model biedt. Hij is immers verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren in combinatie met aangepaste airbump in vier kleuren (Black, Grey, Dune en Chocolate) en drie interieursferen (Stone Grey, Habana en Purple).Voeg daaraan nog de zes uitrustingsniveaus toe (Start – Live – Feel – Feel Edition – Shine en Shine Edition) en de combinaties zijn legio. Over dat interieur valt ook heel wat te zeggen. Als chauffeur voel je je ook meteen thuis achter het stuur van deze wagen. Zo zijn alle boordinstrumenten op een centraal tablet-scherm terug te vinden. Het 7 inch aanraakscherm groepeert alle functies: klimaatregeling, media, navigatie, telefoon, internetdiensten (via G3) zoals Coyote, TripAdvisor en ViaMichelin (om er maar enkele te vermelden), maar ook praktische rijhulpsystemen zoals Park Assist en achteruitrijcamera… Handig in de stad ofschoon het zicht rondom en achteruit in deze wagen onberispelijk is. Alle nuttige informatie: kilometerteller, brandstofmeter en versnelling leest de bestuurder op een klein scherm pal voor zich. Mijn copiloot is dan weer opgetogen over de grote opbergruimte voor hem, en beseft pas later dat daarvoor de passagiersairbag naar het dak werd verplaatst. Door de airbag in de dakhemel te integreren, de zgn. Airbag in Roof, kan het handschoenkastje nu naar boven openklappen en dat zorgt voor extra opbergruimte. Deze primeur van Citroën zal beslist navolging vinden.

We zien duurzame materialen die aangenaam aanvoelen, we zitten ruim en comfortabel en we genieten - dankzij alweer een wereldprimeur van het Merk - van veel daglicht door het panoramische dak, dat bestaat uit vier lagen die het schadelijke ultraviolet licht weren (zoals een zonnebril) en verhinderen dat er warmte binnenkomt.

Kortom,we hebben zin om te vertrekken.

Op het ritme van de stad


Ooit al meegemaakt?… een weekdag in Amsterdam om 08u30… Als voetganger word je er steevast van ‘je sokken gereden’ , want de fiets is koning in deze stad aan de Amstel. Hoewel auto’s er slechts mondjesmaat worden geduld, rijden we zeer vlot door de Amsterdamse ochtendspits en laten we ons de goedkeurende blikken van de andere weggebruikers welgevallen.

Met de Citroën C4 Cactus kom je immers niet ongezien op straat. De Airbump®-strips die zijn ingebouwd op de flanken van de wagen, bezorgen hem niet alleen een aparte look, ze zijn ook erg functioneel, met name in de stad. Hun soepele en krasbestendige bekleding beschermt de C4 Cactus tegen de dagelijkse agressie van buitenaf, terwijl de luchtcapsules bovendien nog eens allerhande schokken absorberen, zoals boodschappencaddy’s of portieren van parallel geparkeerde auto’s die te ver openklappen. Alweer een knap bedachte exclusiviteit van Citroën; de innovatie vroeg drie jaar ontwikkeling en is beschermd door negen patenten.

200 kg minder


Het valt meteen op dat de Citroën C4 Cactus een zeer licht te besturen wagen is in de stad en dat hij bijzonder wendbaar door het drukke ‘fiets’verkeer valt te manipuleren. De wagen is ook letterlijk een ‘lichtgewicht’, want de ingenieurs slaagden erin het totaalgewicht van de wagen met 200 kg te verminderen door te kiezen voor een licht en compact platform en hoogpresterende materialen, zoals staalsoorten met een hoge elasticiteitsgrens (THLE) en aluminium voor de motorkap en de voorste en achterste balken. Deze gewichtsbesparing is ook het resultaat van tal van slimme uitvindingen Zo werd er een nieuw type ruitenwisser gemonteerd, de zgn. Magic Wash, die voor een betere verspreiding van het wasproduct zorgt, zodat er maar half zoveel vloeistof nodig is. Ook het panoramische dak dat optioneel is te verkrijgen, kreeg een speciale hoogwaardige behandeling. Het filtert het zonlicht en weert de warmte zodat een extra zonnescherm niet meer nodig is (6 kg winst in gewicht). Met een totaalgewicht van minder dan 1000 kilo voor de basisversie is de 4,16 meter lange C4 Cactus dus opvallend licht voor een wagen in dit segment en toch werd er niet op ruimte beknibbeld. De passagiers achteraan zitten zeer ruim, terwijl de kofferbak met 358 liter zo ingericht is dat de bagage er netjes in kan worden ondergebracht terwijl hij desgewenst uitgebreid kan worden door de achterbank in zijn geheel neer te klappen. Die achterbank is overigens ook nog eens goed voor 6 kg gewichtsbesparing. Al deze besparingen dragen zowel bij tot een daling van het verbruik als tot de wendbaarheid van de C4 Cactus.

Pit onder de motorkap


Lichtere wagens verbruiken minder en zo komen we terug bij een van de uitgangspunten van Citroën : C4 Cactus moest een wagen worden die beantwoordt aan de vragen van moderne automobilisten. Een wagen met een beheersbaar budget, zowel wat de aankoopprijs, het verbruik, als het onderhoud betreft. Het spreekt voor zich dat ook het motorenaanbod hier een belangrijke rol speelt. Ciroën biedt keuze uit drie PureTech benzinemotoren, te beginnen bij de 1,2 liter-driecilinder van 75 pk, gevolgd door eentje met een vermogen van 82 pk, en ten slotte een direct ingespoten topmotorisatie die een vermogen van 110 pk combineert met een maximumkoppel van 205 Nm. Deze driepitter is met een handgeschakelde vijfversnellingsbak te verkrijgen.

Bij de dieselmotoren is er keuze uit een 1.6 e-HDi van 92 pk met een ETG6-versnellingsbak en de 1,6 Blue HDi van 100 pk. Wij opteren echter voor de sterkste benzineversie die ons al meteen weet te verleiden door het aangename motorgeluid. Een tikkeltje sportief zonder agressief te zijn. Zo rijdt hij ook, heel soepel in de lage toeren. Ideaal voor in de stad, omdat je niet steeds moet terugschakelen wanneer het verkeer vertraagt. Maar ook op open wegen staat deze driecilinder zijn mannetje. Een stukje snelweg en een verlaten weg langs een afsluitdijk, laten ons alvast toe om het gaspedaal iets enthousiaster aan te spreken, waarop de motor onmiddellijk alert reageert. De dijkweg die langs de Zuiderzee meandert geeft ons tevens de kans om C4 Cactus een aantal bochten in te sturen. Niks op aan te merken en ook de remmen zijn uitstekend te doseren. Als we aan het einde van deze rit op een zeer gemengd parcours uiteindelijk een verbruik van minder dan 5 liter noteren, zijn we helemaal in onze nopjes. We zijn alvast benieuwd naar de dieselmotor met ETG6 versnellingsbak die bediend wordt via drie knoppen op het dashboard (N-D-R), zodat de passagiers vooraan niet gehinderd worden door een hendel in het midden en heel veel zitruimte krijgen. Uiteraard zitten er aan het stuur ook nog paddels waarmee je als bestuurder kan anticiperen op het schakelgedrag. Die versie staat gereserveerd voor een langere verkenningstocht later deze zomer.

Enkele technische gegevens


Motor: 1199 cc, drie-in-lijn, turbobenzine, 81 kW/110 pk bij 5500 opm, 205 Nm bij 1500 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen (l/b/h): 4157/1946/1530 mm Prestaties: 188 km/u, 0-100 km/u in 9,3 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,6 l/100 km (105 g/km) met 16”-wielen / 4,7l/100 km (107 g/km) met 17”-wielen

Top