Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

1800x681_C4_Airflow_cinémascope

C4 CACTUS AIRFLOW 2L

Een concentraat van design en technologieën

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L, een heus laboratorium van ideeën, speelt in op de sterke punten van de standaard C4 Cactus om iedereen op middellange termijn een voertuig aan te bieden dat minder dan 2l/100 km zal verbruiken.

GEOPTIMALISEERD SILHOUET VOOR DE AERODYNAMICA

Een concentraat van design en technologieën

1500_646_C4_Airflow_2L_silhouette_optimisée

De stijl van de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L wordt sterker in een permanente zoektocht naar aerodynamische efficiëntie om uiteindelijk tot het meest vloeiende en unieke design te komen. 

Bepaalde stijlelementen van de Citroën C4 Cactus werden aangepast en andere werden gecreëerd om de aerodynamica van de auto te optimaliseren. We onderscheiden twee types van onderdelen: met vaste geometrie en met variabele geometrie.

1600x681_C4_Airflow_geometrie_variable_1
1600x681_C4_Airflow_geometrie_variable_1

ONDERDELEN MET VARIABELE GEOMETRIE

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L is voorzien van stijlonderdelen met variabele geometrie, waaronder:

  • Een nieuw schild vooraan met drie gestuurde luchtinlaten die geactiveerd worden in functie van het gebruik van het voertuig om een optimale opening te behouden, zowel voor de koeling van de motor als voor de luchtstroom. 
  • Mobiele zijdelingse luchtgeleiders werden aan de achterkant van het achterzijpaneel toegevoegd om de luchtstroom rond het voertuig te geleiden.
  • De velgen zijn uitgerust met mobiele luiken die door de centrifugale kracht geactiveerd en gestuurd worden.

100 kg lichter

747x322_C4_Airflow_gain_100kg

Naast de gewonnen 200 kg van de standaard C4 Cactus ten opzichte van het gewicht van een Citroën C4, wordt bij de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L nog eens 100 kg extra gewonnen (aandrijflijn inbegrepen). Dat komt overeen met 11% van het gewicht van het standaardvoertuig dat gewonnen wordt dankzij de gewichtsvermindering.



Structurele gewichtsvermindering

747x322_C4_Airflow_allegement_structure

Het onderstel van de carrosserie haalt bij de concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L voordeel uit het gebruik van nieuwe materialen: Deze laatste zijn structureel. Ze dragen bij tot energieabsorptie bij een botsing en voldoen zo aan de strengste normen wat mechanische sterkte betreft.





ONDERDELEN MET VASTE GEOMETRIE

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L is ook voorzien van stijlonderdelen met vaste geometrie, waaronder:

  • Zogenoemde 19" Tall&Narrow-banden van de nieuwste generatie. Deze zeer dunne banden met een grote diameter verbeteren het energetische rendement van het voertuig
  • Een "Air Curtain"-luchtgordijn werd in de wielkast ingebouwd. Dankzij kleine, verticale, aerodynamische gleuven kanaliseert deze wielkast de luchtstroom
  • Een verlengde spoiler en een afzuigkap ter hoogte van het schild achteraan
  • Retrocamera's die kleiner en fijner zijn dan buitenspiegels zodat ze minder impact hebben op de luchtcirculatie.
  • Een led-module van koplampen en achterlichten 

HYBRID AIR-TECHNOLOGIE

De resultaten van de Citroën C4 Cactus behoren al tot de beste van het segment met een CO2-uitstoot vanaf 82 g/km en een verbruik van 3,1 l/100 km voor de dieselversie. 

De concept car C4 Cactus AIRFLOW 2L gaat nog een stap verder met de Hybrid Air-aandrijflijn. Deze door de Groep PSA PEUGEOT Citroën ontwikkelde technologie is gebaseerd op de combinatie van meerdere onderdelen of technologieën die hun nut ruim bewezen hebben: 

  • een 3-cilinder PureTech-benzinemotor
  • een opslagsysteem voor energie in de vorm van perslucht 
  • een geheel dat bestaat uit twee hydraulische pompmotoren en een automatische overbrenging die gebruik maakt van een epicyclische aandrijving.

SLECHTS 2 L/100 KM

De combinatie van deze geavanceerde technologieën zorgt voor een verbruik van 2 l/100 km en maakt het op middellange termijn mogelijk dat een voertuig als de Citroën C4 Cactus onder deze kaap duikt.
1500_646_C4_Airflow_2L_100_km

Dit zeer lage verbruik is het resultaat:

  • van de optimalisatie van het design met een verbetering van 20% van de aerodynamica, 
  • van de gewichtsvermindering die het totale gewicht van de auto met 100 kg (-11%) verlaagt
  • van de introductie van de Hybrid Air-technologie die het verbruik met 30% verlaagt.

 




Top