[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NL] [cle1: SECONDES Lang:NL]
amérique

OP VEROVERING NAAR AMERIKA!

Nu de winter op zijn einde loopt, steekt het FIA Wereldkampioenschap Rally de Atlantische oceaan over richting Mexico. Voor deze derde manche zullen de nieuwe World Rally Cars voor de eerste keer de strijd aangaan op aardewegen. In de clan van Citroën Total Abu Dhabi WRT zullen Kris Meeke / Paul Nagle en Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau de Citroën C3 WRC's besturen.


1500x646_top

  • RALLY VAN MEXICO: AARDE MAAR GEEN LUCHT

De Rally van Mexico staat al sinds 2004 op de kalender van het Wereldkampioenschap en is onderhand één van de meest gewaardeerde van het seizoen. Het publiek uit de regio van León was in eerste instantie nieuwsgierig maar toonde al snel passie voor de WRC. De raceteams worden er voortaan als helden onthaald! Dit jaar zal de extase nog groter zijn met de komst van de nieuwe World Rally Cars die voor het eerst de strijd zullen aangaan op aardewegen.

De meest specifieke eigenschap van het Mexicaanse parcours is echter niet de ondergrond van de wegen. Het is eerder de hoogte (tussen 1800 en 2700 meter) die de taak van de ingenieurs ingewikkelder maakt. Het lagere zuurstofgehalte heeft een negatieve invloed op zowel het vermogen van de motor als de afkoeling van de verschillende onderdelen…

De editie van 2017 wordt gekenmerkt door tal van nieuwigheden. Zo is de shakedown vroeger gepland, op woensdagnamiddag, in afwachting van een buitengewoon evenement. De rally zal immers donderdagavond van start gaan met een super special op het Zócalo plein in het hart van Mexico City! Het vervolg van het parcours zal de super specials overigens alle eer aandoen, want de WRC's zullen ook door de straten van Guanajuato en Léon scheuren. En toch zal de overwinning in de bergen gespeeld worden. De specials van El Chocolate, Las Minas, El Brinco of Derramadero zullen ook nu de vrederechters van de rally zijn!

DE UITDAGINGEN: EEN STAP HOGER ZETTEN

Na twee wintermanches in specifieke omstandigheden komt de WRC terug op bekender terrein terecht. Zelfs al heeft de hoogte een negatieve invloed op de prestaties van de auto, toch zullen de specials op aardewegen de hiërarchie tussen de auto's en de bemanningen duidelijk maken.

Er zullen opnieuw twee Citroën C3 WRC's aan de start staan. Net als in Monte-Carlo zullen Kris Meeke en Stéphane Lefebvre een team vormen. In de Rally van Corsica zal er een derde auto ingezet worden voor Craig Breen. Citroën Total Abu Dhabi WRT zal vervolgens met twee wagens voor Meeke en Breen naar Argentinië trekken. Het seizoen zal dan verder afgemaakt worden met drie genomineerde C3's voor elke manche. In Mexico gaan we de uitdaging aan om met beide wagens in een goede positie over de eindmeet te rijden.

Ter voorbereiding van deze wedstrijd heeft het team een testsessie gehouden in Spanje. Kris Meeke en Stéphane Lefebvre hebben gefocust op de afstelling van de ophangingen en van het actieve centrale differentieel, ter aanvulling van het ontwikkelingswerk van 2016.

ZIJ NAMEN HET WOORD

YVES MATTON, DIRECTEUR VAN CITROËN RACING : « Het team zet zijn werk vastberaden voort. Naar aanleiding van de testsessies van vorige week hebben we een aantal afstellingsprincipes in vraag gesteld. Daardoor hebben we vooruitgang kunnen boeken. Onze ambitie is een goede prestatie neer te zetten in Mexico. Gezien de startvolgorde voor de eerste etappe zal Kris zich bij de eersten proberen te scharen met als doel het seizoen echt te lanceren. Stéphane zal er op zijn beurt alles aan doen om punten te sprokkelen voor het Kampioenschap van de Constructeurs. We verheugen ons op deze wedstrijd en op de bijzondere sfeer die er altijd heerst. De super special van Mexico City zal voor de WRC een enorme promotievector zijn. Het is formidabel een rally te kunnen rijden in een agglomeratie met tachtig miljoen inwoners, zowel voor het kampioenschap als voor de constructeurs.»

LAURENT FREGOSI, TECHNISCH DIRECTEUR: "Voor deze eerste rally op aardewegen denken en hopen we beter te kunnen presteren. Onze resultaten bij de seizoenstart kunnen in de eerste plaats verklaard worden door ons gebrek aan voorbereiding op de omstandigheden die zich tijdens de race werkelijk hebben voorgedaan. In Mexico zal de situatie anders zijn, want de rally wordt gereden op aardewegen, en daar hebben we met de C3 WRC het meeste ervaring opgebouwd. We hebben ook lessen getrokken uit Zweden, door een aantal mankementen te corrigeren. Aan het einde van de testsessie waren onze piloten tevreden over de auto. Dat zal tijdens de wedstrijd bevestigd moeten worden... Door de hoogte schatten we dat het vermogen van de motor ongeveer hetzelfde zal zijn als het vermogen van de WRC's van de vorige generatie op zeeniveau. Deze aantasting van het vermogen is van die aard dat de banden minder snel zullen verslijten, maar het lagere zuurstofgehalte heeft een negatieve invloed op de afkoeling, onder andere van de remmen... We zullen dit weekend niet op onze lauweren mogen rusten! "

KRIS MEEKE :  "Mexico is één van de rally's die ik het minst ken, maar ik waardeer het parcours wel. Ik denk dat we de goede richting uitgaan in onze testsessies en ik kijk ernaar uit om na te gaan of dat in de wedstrijd ook zo zal zijn. Ondanks het vermogensverlies zou het besturen van de auto's aangenaam moeten blijven want we zullen ongeveer op het niveau zitten van de WRC's van vorig jaar. Het zal erop aankomen niet te agressief te zijn aan het stuur om geen tijd te verliezen. Ik ga ook met plezier naar Mexico voor deze super special. Als we de sfeer van de Grote Prijs F1 zien, voorspelt dat een mooi feest op een iconische plek. Ik zal mijn smoking meenemen ter ere van 007! "

Aantal deelnames aan de wedstrijd: 2
Beste resultaat: 16e (2015)»

 

 STÉPHANE LEFEBVRE : «Als ik de modder van Wales niet meereken, heb ik sinds Polen in juli 2016 geen rally meer gereden op aardewegen! Dankzij de testsessies ben ik er geleidelijk terug ingekomen. Door van de ene basis naar de andere te rijden heb ik afstellingen kunnen definiëren die me vertrouwen geven in de auto. Dat is het belangrijkste om in volle gemoedsrust te leren en vooruitgang te boeken. Ik ben blij met mijn terugkeer naar Mexico. Ik heb het land erg leren waarderen toen ik hier in 2015 voor het eerst en het laatst was. Naast de sombrero's en de cactussen maken de menselijke warmte, de sfeer in de straten van Guanajuato of de spectaculaire landschappen het echt de moeite waard om het land te bezoeken! "»

 

Aantal deelnames aan de wedstrijd: 1 (2015)



KERNCIJFERS

20 specials voor een totaal van 370,46 gechronometreerde km
8 super specials over een totale afstand van 14,76 km
383 km tussen het assistentiepark van León en het Zócalo plein van Mexico City
2737 hoogtemeters in de special van El Chocolate
6 containers met materiaal dat per boot verstuurd wordt naar de overzeese wedstrijden van de WRCFLASH-

FLASH-BACK : RALLY VAN MEXICO 2005

Deze wedstijd staat alvast gegrift in het geheugen van de WRC: na een schokdemper te hebben gebroken vanaf de ES2 reed Sébastien Loeb de volgende specials op drie wielen. Op het verbindingsparcours richting León moet Daniel Elena zelfs tegengewicht geven aan de auto door op de deur van zijn piloot te gaan zitten! De politie kon deze 'apen'-houding niet smaken, omdat ze ook ongerust waren over de oneffenheden in de weg. Na een felle discussie aan de rand van de weg is de Citroën Xsara WRC onder escorte van de motorrijders toch in het assistentiepark geraakt.

 

DE HAMVRAAG: WELKE ZIJN DE GROTE UITDAGINGEN IN DE RALLY VAN MEXICO?

De hoogte waarop de rally gereden wordt heeft verbazend genoeg geen invloed op de smering van de motor en van de transmissie. De hoge temperaturen die momenteel opgemeten worden in de streek van León zullen daarentegen voor meer problemen zorgen voor de afkoeling van de auto. In vergelijking met Monte-Carlo of Zweden zal de lucht 30° warmer zijn maar ook droger. In de auto's van de nieuwe generatie, met een grotere inlaatflens, zal de olie meer warmte moeten evacueren. De C3 WRC zullen nochtans dezelfde producten gebruiken als tijdens de eerste twee manches, want Citroën Racing had in dit seizoensbegin de kaart van de betrouwbaarheid gespeeld.

 

VISIT ABU DHABI: GROTE MOSKEE SHEIKH ZAYED



De Grote Moskee Sheikh Zayed, die in 2007 na 12 jaar werken officieel werd geopend, is een emblematische plek van Abu Dhabi die tot 40.000 vertrouwelingen kan verwelkomen. De moskee is de vrucht van een samenwerking tussen de beste ingenieurs en vaklui, en onderscheidt zich door zijn 80 met wit marmer bedekte koepels, zijn lusters in opgelegd goud en het grootste handgeweven tapijt ter wereld. Ook de buitenbassins, die verlicht worden ter weerspiegeling van de maanfasen, zijn opmerkelijk.

 1500x646_middle


PROGRAMMA RALLY GUANAJUATO MÉXICO (GMT-6) 

WOENSDAG 8 MAART

  • 16.00 u: shakedown (Llano Grande
  • 22.00 u: start van de rally (León)


DONDERDAG 9 MAART

  • 18.05 u: ES1x – CDMX Street Stage Presented by Michelin 1 (1,57 km)
  • ES1y – CDMX Street Stage Presented by Michelin 2 (1,57 km)

 

VRIJDAG 10 MAART

10.00 u: Assistentie A (León – 15’)
11.28 u: ES2 – El Chocolate 1 (54,90 km)
12.36 u: ES3 – Las Minas 1 (19,68 km)
14.41 u: Assistentie B (León – 30’)
16.14 u: ES4 – El Chocolate 2 (54,90 km)
17.22 u: ES5 – Las Minas 2 (19,68 km)
18.12 u: Montagezone voor de extra koplampen (Guanajuato – 10’)
18.34 u: ES6 – Guanajuato Street Stage (1,09 km)
19.49 u: ES7 – Autódromo de León 1 (2,30 km)
19.54 u: ES8 – Autódromo de León 2 (2,30 km)
21.04 u: Assistentie C (León – Flexi 45’)

 

ZATERDAG 11 MAART

07.30 u: Assistentie D (León – 15’)
08.33 u: ES9 – Media Luna 1 (27,42 km)
10.01 u: ES10 – Lajas de Oro 1 (38,31 km)
11.08 u: ES11 – El Brinco 1 (10,09 km)
12.58 u: Assistentie E (León – 30’)
14.16 u: ES12 – Media Luna 2 (27,42 km)
15.49 u: ES13 – Lajas de Oro 2 (38,31 km)
16.37 u: ES14 – El Brinco 2 (10,09 km)
17.47 u: ES15 – Autódromo de León 3 (2,30 km)
17.52 u: ES16 – Autódromo de León 4 (2,30 km)
18.57 u: Assistentie F (León – Flexi 45’)
20.50 u: ES17 – Street Stage Feria de León (1,33 km)
21.00 u: Park gesloten

 

ZONDAG 12 MAART
09.40 u: Assistentie G (León – 15’)

Top