Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

racing

Kampionschap van België: De R3-piloten redden de eer van DS

De DS-piloten beleefden een bewogen TAC Rally, de derde manche van het Kampioenschap van België Rally 2015. Bertrand Grooten en Vincent Verschueren maakten kennis met de selectiviteit van het parcours. Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley realiseerden daarentegen een mooie dubbel in R3, nadat ze lange tijd in de Top 10 stonden.

Met zijn smalle gladde asfaltbaantjes geflankeerd door diepe grachten, is de TAC Rally van nature een bijzonder selectieve wedstrijd. Bij regenweer wordt het asfalt spekglad en wordt het een loterij. Vincent Verschueren mocht het al snel ondervinden.

"Een korte regenbui verraste bijna het volledige peloton toen we vertrokken vanuit het servicepark voor de start van de eerste proef," vertelt de man van de streek. "We stonden op slicks. De grip was heel beperkt en delicaat. Ik liet me verrassen in een extreem gladde remzone en we schoven van de baan. Het duurde drie minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan hadden geduwd. Helaas was ook een cardan gebroken. Omdat we nog drie proeven moesten afwerken met een kapotte aandrijfas, verloren we nog eens drie bijkomende minuten."

Toen de wagen hersteld was, zette Vincent de achtervolging in met zijn DS 3 R5. Hij realiseerde een remonte van de 71ste naar de 10de plaats.

"Voor het kampioenschap zal dit een resultaat zijn om snel te vergeten, maar ik ben wel tevreden dat ik twee snelste tijden heb gereden tegen referenties als Loix en Princen. Om een snelste tijd te rijden, moet je echt een proef van start tot finish perfect afwerken. De minste aarzeling of het kleinste foutje in een remzone kost enkele tienden en dan mag je de snelste tijd vergeten. De DS 3 presteert in elk geval perfect. Ik heb vertrouwen voor de volgende wedstrijden."

De teleurstelling is nog groter bij Bertrand Grooten na deze wedstrijd. Hij maakte geen grote fout, maar hij voelde zich nooit in zijn sas op dit specifieke parcours. Toen hij uit keek naar de laatste ronde onder een stralende zon, moest hij de strijd staken door een defecte ventilator.

In heel delicate omstandigheden, waarin het motorvermogen minder doorslaggevend was, reden de DS 3 R3-piloten zich in de kijker. Zoals verwacht vochten Guillaume Dilley en Kevin Demaerschalk een mooi duel uit, waarmee ze dicht in de buurt van de Top 10 kwamen. Door een klein foutje in de derde ronde verloor Dilley het contact met Demaerschalk, maar de balans blijft uitermate positief voor de Brusselaar.

"Ik ben blij dat ik kon rivaliseren met Kevin op dit parcours, waar hij altijd snel is," lacht de Brabander. "Ik liet me even verrassen in een remzone. Ik mis nog wat ervaring met de DS 3 R3. Met de C2 R2 vroeger had ik ook een seizoen nodig om me helemaal in mijn sas te voelen aan het stuur. Ik maak me nog geen zorgen. Het zal steeds beter gaan. Ik ben vooral blij dat ik mijn derde plaats kon behouden in het Belgisch kampioenschap, waarin ik ook ruim aan de leiding sta in de categorie RC3."

Met zijn DS 3 R3 van de eerste generatie (zonder de MAX-kit), realiseerde Kevin Demaerschalk een kleine stunt door als 8ste algemeen te finishen. De voormalige piloot van het RACB National Team gaat daardoor echter allerminst zweven.

"Ik heb al vaker sterke wedstrijden gereden in West-Vlaanderen, maar ik besef ook dat je in dit soort wedstrijden nooit zeker kan zijn," analyseert Kevin. "In de eerste twee ronden was ik eerder voorzichtig. In de derde ronde heb ik wat harder aangevallen, hoewel het weer begon te regenen. Daar kon ik een kleine kloof slaan, maar ik wist dat ik geconcentreerd moest blijven voor de slotronde, want dan zijn er in Tielt altijd nog piloten die zich laten verrassen. Uiteindelijk is alles prima verlopen. Een 8ste plaats behalen in een wedstrijd met zo een sterk startveld, dat is heel mooi. Ik kijk al uit naar de volgende rally's met deze DS 3 R3, die me uitstekend bevalt."

Top