Verwijzing in seconden
1500x646_vignette

EEN EERSTE OVERWINNING EN VEEL HOOP

Kris Meeke en Paul Nagle hebben als winnaars in Mexico de teller van overwinningen van de Citroën C3 WRC in gang gezet. Dit resultaat werd gehaald op aardewegen, de ondergrond waarop de meeste manches van het Wereldkampioenschap worden gereden, en bevestigt het potentieel van de auto die door de troepen van Yves Matton werd ontwikkeld. Het seizoen is echt op gang gebracht voor Citroën Total Abu Dhabi WRT, dat in de komende rally van Corsica drie voertuigen aan de start zal brengen.

1500x646_TOP

VERLOOP VAN DE RALLY: ADEMBENEMEND TOT DE FINISH

Het stond in de sterren geschreven dat deze Rally van Mexico zijn weerga niet zou hebben. Om te beginnen waren de organisatoren erin geslaagd een mooie krachttoer uit te halen door een super special te organiseren in het hart van Mexico City, op het bekende Zócalo plein. Ondanks de regen kon het publiek van deze megalopolis dankzij deze première kennis maken met de WRC.

De terugkeer naar León – de stad waar het assistentiepark werd geïnstalleerd, op 400 km van de hoofdstad  – is chaotisch verlopen. Door een verkeersongeval waarbij niemand van de rally betrokken was, stond het konvooi dat de auto's vervoerde lange uren stil. Door deze vertraging werden de twee specials van vrijdagochtend geannuleerd.

De rally ging echt van start met de langere special van de rally, El Chocolate, over een afstand van 55 km. Kris Meeke haalde voordeel uit zijn bandenkeuze en zijn gunstige startpositie, en tekende de beste tijd op om op die manier het klassement aan te voeren. De Brit, die ook auteur was van een scratch in een super special, eindigde de tweede dag als leider, met al 20''9 voorsprong op Sébastien Ogier.

In de andere Citroën C3 WRC zorgde ook Stéphane Lefebvre voor een bevredigend wedstrijdbegin. Als zesde in het klassement respecteerde hij letterlijk de tactiek die door het team werd vooropgesteld voor zijn eerste WRC-deelname in Mexico. Toch zou de jonge Fransman gedwongen worden om zich de derde dag uit de wedstrijd terug te trekken. Na een piepkleine stuurfout zat de C3 nr. 8 vast in de boordhelling van een bocht van de ES10. De auto was niet beschadigd waardoor hij zijn race kon voortzetten in de Rally2.

Intussen ging Kris Meeke verder met zijn demonstratie, met de ex aequo scratch in El Brinco (ES11) en de beste gecumuleerde tijd in de ochtendronde. Bij de tweede passage schonk hij zichzelf de beste tijd in Lajas de Oro (ES13) en vergrootte hij zijn voorsprong op Sébastien Ogier tot 30''9.

Zondag stonden er nog "slechts" twee specials op het programma en lag de weg open om deze eerste overwinning van de Citroën C3 WRC binnen te halen.  In El Calera zetten de piloten van Citroën Total Abu Dhabi WRT samen een mooi resultaat neer, met de scratch van Meeke en de derde plaats van Lefebvre.

In de Power Stage van Derramadero leek het erop dat kris Meeke op weg was naar succes… tot hij op een paar bochten van het einde van de weg af raakte! Na een slippartij door een compressie stond hij midden op een parking van toeschouwers. Hij slaagde er binnen een paar seconden in de uitgang te vinden en reed alsnog als winnaar over de finishlijn, met een marge van 13"8!

Na een emotionele aftocht met een zelden geziene intensiteit kon het team Citroën Racing zijn vreugde de vrije loop laten en samen vieren met het duo Meeke / Nagle op het hete podium van León.

DE CONCRETISERING VAN HET POTENTIEEL VAN DE CITROËN C3 WRC

Zodra de spanning wat weggeëbd was, kon Yves Matton beschrijven hoe hij zich voelde na het afgelopen weekend. "Deze eerste overwinning op aardewegen toont aan dat de Citroën C3 WRC een goede werkbasis is, dat het team goed werk heeft geleverd en dat we in alle gemoedsrust verder zullen kunnen bouwen aan zijn ontwikkeling", benadrukt de Directeur van Citroën Racing. "Als we konden kiezen, hadden we in Monte-Carlo uiteraard ook graag gewonnen want die rally heeft een speciale betekenis voor Citroën. Maar we mogen het emotionele niet verwarren met het pragmatische. Met het oog op het Wereldkampioenschap is dit resultaat op aardewegen – waarop twee derde van het seizoen wordt gereden – en op een bijzonder lastig parcours zeer bemoedigend voor de toekomst. "

Tussen de hoogte – meer dan 2700 meter in El Chocolate – en de hoge temperaturen van vrijdagnamiddag, heeft de mechanica heel wat te verduren gekregen in Amerika. De perfecte betrouwbaarheid van de Citroën C3 WRC's was één van de grote redenen waarom dit weekend zo bevredigend was. "We hebben bij de ontwikkeling van de auto veel aandacht besteed aan de afkoeling", brengt Laurent Fregosi, Technisch Directeur van Citroën Racing, in herinnering. "Op korte en middellange termijn zal het uitblijven van problemen ons in staat stellen ons ten volle te concentreren op het streven naar prestaties. » 

EN DE PILOTEN?

Mede dankzij zijn startpositie van vrijdag heeft Kris Meeke zich op kop van de rally weten te nestelen door een afgemeten ritme aan te nemen en op die manier risico's te vermijden. "Het doel was een goede positie te veroveren voor de volgende dagen", legt Yves Matton uit. "Vanaf zaterdag, toen hij in een positie reed die gelijkwaardig was aan zijn rechtstreekse concurrenten, heeft hij de race goed onder controle kunnen houden. Zijn kennis van het parcours was nochtans beperkt aangezien hij in het verleden slechts twee keer deelnam aan deze race. Er moet bovendien benadrukt worden dat hij de volledige rally met twee reservewielen heeft gereden. We hebben daar uit veiligheid voor gekozen en we zijn tevreden over het prestatieniveau, ondanks het extra gewicht. " 

"Stéphane Lefebvre, van zijn kant, was goed vertrokken, aan het ritme dat we hadden vooropgesteld. We hadden hem niet gevraagd om de prestaties te gaan opzoeken, maar om zoveel mogelijk ervaring op te doen", gaat Yves Matton verder. "Hij heef zich daaraan gehouden tot hij zaterdagochtend toch in de val is gelopen. Hij heeft echt pech gehad door vast te komen zitten aan de rand van de weg met een auto die intact was! Zondagochtend heeft hij kunnen tonen dat hij vooruitgang boekt met een startpositie die gelijkaardig was aan die van de leiders. In de ES18 rijdt hij een zeer mooie special en boekt hij de derde tijd achter de twee leiders. Hij heeft aangetoond dat hij sterke prestaties kan neerzetten op dit terrein, ondanks – ook voor hem – een beperkte kennis van het parcours. "

Na deze eerste manche op aardewegen gaat Citroën Total Abu Dhabi WRT zich concentreren op de volgende afspraak. In de rally van Corsica (6-9 april) zullen er drie Citroën C3 WRC's worden ingezet voor Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin en Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau. Intussen zal het team een testsessie op asfalt organiseren om klaar te zijn voor 'l'Ile de beauté'.

1500x646_MIDDLE

Top