Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

CITROËN TOTAL ABU DHABI WORLD RALLY TEAM SCOORT BELANGRIJKE PUNTEN VOOR CONSTRUCTEURSKAMPIOENSCHAP

De Rally Catalunya is een uniek evenement op de WRC-kalender door de mix van onverharde en verharde klassementsproeven. Na de eerste dag moesten de monteurs de auto's 'ombouwen' van een gravel-afstelling naar die voor asfalt. Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team leverde al met al een prima prestatie in Spanje. Mads Østberg/Jonas Andersson en Kris Meeke/Paul Nagle finishten de Rally Catalunya op respectievelijk een 4e en 5e plek. Daarmee verstevigde Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zijn tweede positie in de rangschikking voor het wereldkampioenschap.

Mads Østberg ging op vrijdag, na de showproef in Barcelona op donderdagavond, voortvarend uit de startblokken met direct een snelste tijd op KP2 en een tweede tijd op KP3. Helaas verloor hij de proef erna een halve minuut door een lekke band. Op proef 7 was hij echter met zijn DS 3 WRC weer de allersnelste. Kris Meeke in de tweede DS 3 beperkte zich ertoe ervaring op te doen op de voor hem onbekende klassementsproeven. 's Avonds werden de vier DS 3's van het team in Salou door het serviceteam in slechts één uur en een kwartier omgebouwd naar asfaltspecificatie. Daarbij ondergingen de auto's een volledige transformatie met onder meer een andere wielophanging, andere remmen, banden en wielen.

Op zaterdag bewees Mads Østberg ook op asfalt goed uit de voeten te kunnen, terwijl Meeke steeds snellere tijden liet noteren. Daarbij wist hij zelfs zijn teamgenoot in de rangschikking te passeren. Beide DS 3-coureurs sloten de zaterdag af in de top zes.

De doelstelling voor de twee Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team-coureurs op de laatste dag was om geen onnodig risico te nemen en zoveel mogelijk punten te scoren voor het constructeurskampioenschap. Zowel Mads als Kris voerde die opdracht prima uit, ondanks de aanhoudende druk van hun directe achtervolgers. Tijdens deze laatste omloop was een goed race-management van vitaal belang, want er mochten geen banden worden gewisseld. Ook een tussentijdse service was niet toegestaan. Door constant tijden in de top zes te draaien wisten Mads en Kris zich de laatste vier klassementsproeven goed te handhaven. Daarbij noteerde Meeke op de laatste KP, de Power Stage, zelfs nog de derde snelste tijd. Mads Østberg eindigde de WK-rally van Spanje op de vierde plaats, direct gevolgd door teamgenoot Meeke.



Eindklassement
1. Andreas Mikkelsen / Ola Floene Volkswagen Polo R WRC 3:21:04.8
2. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila Volkswagen Polo R WRC +3.1
3. Dani Sordo / Marc Marti Hyundai i20 WRC +21.2
4. Mads Østberg / Jonas Andersson DS 3 WRC +1:06.3
5. Kris Meeke / Paul Nagle DS 3 WRC +1:08.2
6. Hayden Paddon / John Kennard Hyundai i20 WRC +1:23.3
7. Martin Prokop / Jan Tomanek Ford Fiesta RS WRC +4:14.2
8. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul Hyundai i20 WRC +8:01.9
9. Pontus Tidemand / Emil Axelsson Skoda Fabia R5 +8:56.8
10. Jan Kopecky / Pavel Dresler Skoda Fabia R5 +9:07.5

Stand WK – rijders
1. Sébastien Ogier 238 punten
2. Jari-Matti Latvala 180 pnt
3. Andreas Mikkelsen 154 pnt
4. Mads Østberg 110 pnt
5. Kris Meeke 94 pnt

Stand WK - constructeurs
1. Volkswagen Motorsport 387 pnt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 206 pnt
3. Hyundai Shell WRT 202 pnt
4. M-Sport WRT 173 pnt.

Top