Deze website gebruikt cookies. Door verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van de cookies.

Meer weten over de cookies

159_OSTBERG_POLAND_2015_1_307f0.jpg

CITROËN behoudt na rally Polen 2e plaats in WK Rally 2015

De deelnemers aan de Rally Polen moesten vrijdag 8 klassementsproeven afleggen over verraderlijke, onverharde paden met veel jumps, waarbij de rally-auto's gemiddelde snelheden van 130 km/u realiseerden. Kris Meeke was blij dat hij nog in de strijd was nadat hij zijn DS3 WRC tijdens de shake down vier maal had gerold. Maar het Citroën serviceteam had op donderdag een huzarenstukje verricht door zijn zwaar beschadigde auto weer in topconditie te brengen. En dat bleek wel uit zijn derde tijd op de eerste klassementsproef. Mads Østberg ondervond het nadeel van zijn tweede positie op de weg waardoor hij wat tijd verloor. Na klassementsproef 5 van maar liefst 40 kilometer stond Kris Meeke op de vijfde plaats, met Mads Østberg op slechts enkele seconden achter hem. Door een verkeerde bandenkeuze verloor Meeke echter tijd op de volgende proeven, terwijl Mads Østberg's keuze voor banden met een harde compound de juiste bleek te zijn.

Ook de klassementsproeven op de tweede dag hadden hetzelfde karakter als op de eerste dag: snel, onverhard, stoffig en met veel jumps. Ondanks zijn positie op de weg, waardoor hij de rallypaden schoon moest vegen, wist Mads Østberg zijn voorligger, Dani Sordo, in te halen en op te klimmen naar de 9e plaats. Meeke was voortdurend sneller dan Kubica die op de zevende plaats lag en verkleinde daardoor zijn achterstand op de Pool, een held in Polen. Met snelheden van boven de 190 km/u op de zandwegen naderde Meeke de voormalige Grand Prix winnaar tot op 10 seconden.

De laatste dag van de Rally Polen was feitelijk een korte sprint naar de finish. Slechts één klassementsproef die twee maal verreden moest worden stond er vandaag op het programma. Kris Meeke had zijn vizier op Robert Kubica gericht met het doel twee extra punten te scoren voor het rijderskampioenschap.

Hij was sneller dan zijn Poolse rivaal en versloeg de ex-Formule I coureur op de eerste doorkomst met 4,8 seconden waardoor zijn achterstond tot 5,4 seconden was geslonken. Vervolgens was hij op de Power Stage weer sneller waardoor hij een plaats in de eindrangschikking opschoof.

Mads Østberg wist zijn achtervolger Dani Sordo op ruime afstand te houden en stelde in de Power Stage zijn 9e plaats in de eindrangschikking veilig.

Yves Matton (Citroën Racing Team Principal): "We kunnen niet bepaald tevreden zijn over de resultaten van dit weekend. Misschien hebben we er niet goed aan gedaan om voorafgaand aan de rally geen test uit te voeren. Kris was in staat om gedurende de rally zijn snelheid te verhogen hoewel zijn vertrouwen een behoorlijke deuk had gekregen na zijn koprollen in de shake down. Mads heeft vooral veel nadeel gehad van zijn tweede positie in de startvolgorde op de klassementsproeven, wat gewoon veel tijd gekost heeft. Toch heeft hij gelukkig nog punten voor het kampioenschap kunnen scoren. We richten ons nu volledig op de Rally van Finland, een rally waar onze rijders altijd goed hebben gescoord!"

UITSLAG RALLY VAN POLEN

1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 2:26:11.5
2. Andreas Mikkelsen / Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC) +11.9
3. Ott Tanak / Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC) +23.0
4. Hayden Paddon / John Kennard (Hyundai i20 WRC) +1:14.6
5. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +1:24.7
6. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:44.5
7. Kris Meeke / Paul Nagle (DS 3 WRC) +1:57.7
8. Robert Kubica / Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) +2:08.3
9. Mads Østberg / Jonas Andersson (DS 3 WRC) +2:18.2
10. Dani Sordo / Marc Marti (Hyundai i20 WRC) +2:48.4...

WK-STAND BIJ DE RIJDERS

1. Sébastien Ogier 161 punten
2. Andreas Mikkelsen 83 pnt
3. Mads Østberg 69 pnt
4. Jari-Matti Latvala 66 pnt
5. Thierry Neuville 58 pnt
6. Elfyn Evans 53 pnt
7. Kris Meeke 51 pnt
8. Hayden Paddon 44 pnt
9. Khalid Al-Qassimi 9 pnt

WK-STAND BIJ DE MERKEN

1. Volkswagen Motorsport 214 pnt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 125 pnt
3. Hyundai Shell WRT 123 pnt
4. M-Sport WRT 114 pnt

Top